سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

کنار بانوانی که جز اول قرآن کریم را به مناسبت روز اول ماه مبارک رمضان قرائت کرده بودند می نشینم کلاس بعدی آن ها تفسیر قرآن کریم و احکام بانوان بود و قرار بود تا اذان ظهر در مسجد بمانند. 

شنیدم یکی ازمساجد شهر برنامه های جامع و خوبی در ماه مبارک رمضان برای همه گروه های سنی تدارک دیده؛ روز اول ماه مبارک رمضان است آدرس مسجد را از همکارانم می گیرم و راهی آنجا می شوم تا حالا به این مسجد نرفته بودم مسجدی بزرگ و نوساز.

 در گوشه ای از مسجد کودکانی دور هم نشسته بودند و سرهایشان را بالاگرفته با بتوانند قامت ایستاده مربی خود را ببینند آنها در حال حفظ سوره مبارکه قدر بودند خواستم حواسشان به من پرت نشود و به آرامی از کنارشان گذشتم؛ از پیرمردی که عصا بدست روی صندلی کنار درب ورودی نشسته بود سراغ کلاس های تفسیر بانوان را می گیرم او حسینیه مسجد را نشانم می دهد به آن جا می روم و در کنار بانوانی که جز اول قرآن کریم را به مناسبت روز اول ماه مبارک رمضان قرائت کرده بودند می نشینم.

 کلاس بعدی آن ها تفسیر قرآن کریم و احکام بانوان بود و قرار بود تا اذان ظهر در مسجد بمانند و پس از اذان با شرکت در نماز جماعت راهی خانه هایشان می شدند تا فردا ساعت 10 صبح برای تلاوت جزء دوم قرآن و تفسیری یکی دیگر از سوره های مبارک.

 

 

راضیه باقری یکی از بانوانی جوانی است که در کلاس تفسیر قرآن کریم حضور دارد خانم جوانی که دخترش هم ستایش در کلاس حفظ کودکان حضور دارد. از او می خواهم ثمره شرکت در این کلاس ها در ماه مبارک رمضان در زندگیش را بگوید: او با آرامی که نظم جلسه هم بهم نخورد می گوید: قرآن تشخیص حق و باطل را برایم آسان تر کرد و راهم را با آن پیدا کردم.

 

این بانوی قرآنی عقیده دارد که قرآن برنامه و نوع نگاهم را به زندگی ام تغییر داد و‌ من به جای این که وقتم را به بطالت بگذرانم به فکر استفاده کامل از زمان هستم.

 

او با لبخند رضایت از حضورش در کلاس های قرآن گفت: آیات اخلاقی قرآن در تمام بخش های زندگی اعم از تربیت فرزند، همسر داری، نحوه زندگی و برخورد با والدین، دوستان و حتی کسانی که رفتار مناسبی ندارند دست مرا در زندگی گرفته و احساس می کنم یک پله از بقیه جلوتر هستم و به این دلیل هیچ گاه احساس شکست در زندگی نکردم و همیشه آرامش بخشی مانند قرآن داشتم.

 

مولود اشرفی معلم بازنشسته که سپیدی موهای بیرون زده مغنعه اش بیانگر عمری تجربه و دانش را برایم تداعی می کند، می گوید: مطالعه قرآن کریم در ماه رمضان و بهار قرآن جلوه ای خاص می یابد.

 

او ادامه داد: قرآن کریم سرشار از داستان‌های‌ و تمثیل‌هایی است که از سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین و به زبان قصه برای مسلمانان نقل شده؛ قصه قرآنی شکل و محتوای زیبا و برازنده دارد. گوش دادن به آیات قرآن باعث می شود  انسان هر چه بهتر و بیشتر میل و رغبت به نزدیک شدن به خداوند پیدا کنند. در واقع از طریق قرار دادن این پیام ها در ضمیر خود به این سمت حرکت می کنند.

 

 

 

آری دستورات اسلام در عین سادگی و شیرینی چون صیقلی است کـه جـان مـسلمانان را جلا می دهد و چون اسلحه ی برنده در نبرد با هر چه جان را زمین گیر و جامعه را منحط و نـاتوان می سازد به کار می آید.

 

اگر انسان ها در راه رشد و تعـالی خـود و عبـادت خداونـد کـه هـدف آفـرینش اسـت قـدم بردارند و بدن خود را پیراسته از گناه کنند و تقوا را پیشه سازند، سعادت دنیا و آخرت را بـه دسـت آورده اند، به خصوص که سفارش می شود ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تزکیه و کـسب فضایل انسانی است.

 

در ادامه این گزارش با حجت الاسلام بهنام حبیبی، مسئول کانون فرهنگی هنری مشکات مسجد حجه ابن الحسن(ع) در خصوص برنامه های مسجد در ماه مبارک می پرسم او با ذوق و اشتیاق به همه برنامه هایی که در مسجد  دارد اشاره می کند و از اینکه در این ماه بابرکت از اکثر برنامه های قرآنی استقبال به وجودئ بیاد بسیار خوشحال است.

 

 

 

او به کلاس های تفسیر قرآن، احکام بانوان و جزخوانی اشاره کرد و گفت: این کلاس ها ساعت 10 صبح با حضور پرشور بانوان منطقه برگزار که بانوان شرکت کننده دراین کلاس ها از مربی توانمند از حوزه علمیه استان بهره مند می شوند و همزمان با شرکت بانوان در کلاس های یاد شده کودکان نیز در کلاس حفظ قرآن کریم شرکت می کنند.

 

کلاس حفظ برای بچه های زیر ده سال که همراه مادرانشان به مسجد می آیند برگزار می شود و با توجه به استقبال پرشور قرار شده تا پایان تابستان نیز این کلاس ها ادامه پیدا کند.

 

حجت الاسلام حبیبی نظرش بر برگزاری کلاس های قرآن برای مادران و فرزندانشان بر این است که آمیختگی فضای مسجد بر روح اهل خانواده تاثیر گذار است و وقتی به صورت همزمان در برنامه های قرآنی شرکت کنند تاثیری دو چندان دارد.

 

 

 

این امام جماعت جوان مسجد عقیده دارد، در صورتی که برنامه های مبارک رمضان از جامعیت لازم برخوردار باشد، اقشار مختلف جامعه را می تواند تحت پوشش قرار دهد، یعنی کودک، نوجوان، جوان، اصناف، کسبه ها و همسایگان مسجد میل و کشش درونی برای حضور در مسجد می یابند در این صورت می توان به نتایج بهتری دست یافت و  گرایش مردم به سمت مسجد را همیشگی کرد.

 

نکته مورد تأمل دیگری که او به آن اشاره داشت طراحی برنامه ها توسط کارگزاران و متولیان مساجد در ماه مبارک رمضان بود که برنامه ها به گونه ای طراحی شود که در مردم احساس طراوت، شیرینی و معنویت، پویایی، جوان گرایی، نوگرایی و نشاط حاصل شود، این خود می تواند دل بستگی و وابستگی همیشگی مردم با مسجد را فراهم کند؛  بیشتر کسانی که در سنین بالاتر وظایف عبادی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند، بی‌اعتقاد به مبانی دینی نیستند بلکه کوتاهی آن‌ها به‌دلیل نبود زمینه مناسب و آمادگی دینی لازم در سنین کودکی است.

 

او به کلاس های قصص القرآن ویژه نوجوانان در دو بخش خواهران و برادران اشاره کرد و سخنانی در باب اثرگذاری داستان های قرانی روی نوجوانان و کودکان بیان کرد.

 

حبیبی توصیه کرد: داستان های قرانی را با زبانی شیوا برای کودکان و نوجوانان بیان کنید هر مقدار که کودکان از قرآن بیشتر بشنوند و بیاموزند، حتی اگر آنقدر کوچک باشند که ندانند که چطور باید بخوانند، ریشه اسلام در قلب آنها بیشتر رشد خواهد  بهتر است سعی کنیم که همیشه از کمترین سن ممکن بذر ایمان را در قلب کودکمان بکاریم.

 

قصه‌ها و تمثیل‌های دل‌نشین قرآن با مضمون‌های اخلاقی، انسانی و تاریخی، همگان را به عبرت‌گیری و یادگیری مسائل دعوت می‌کند؛ قرآن، از قصه به‌عنوان بهترین وسیله آموزشی استفاده کرده و به آن برتری بخشیده است.

 

 





۹۶/۰۳/۰۶
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]