سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی گفت: مساجد همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی و پیش از آن نقش محوری و کلیدی در تحولات اجتماعی و سیاسی کشورمان داشته اند.


حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی، به مناسبت روز جهانی مسجد به روابط عمومی در اراک گفت: ‌مساجد مهمترین پایگاه‌هایی هستند که برای کمک به مردم، ارتباط با خداوند و محلی برای عبادت با کارکردهای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیش بینی شده‌اند.

 وی افزود: مساجد همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی و پیش از آن نقش محوری و کلیدی در تحولات اجتماعی و سیاسی کشورمان داشته اند، از جمله آمادگی و اعزام نیروهای انقلابی به جبهه های حق علیه باطل، تدارکات جنگ، محافل سخنرانی، منابر ضد رژیم طاغوت می توان اشاره کرد.

 این مقام مسئول اظهار کرد: گاهی احساس می شود در حاشیه توسعه کمی کانون های فرهنگی هنری مساجد از اهداف اولیه تاسیس این شجره طیبه غفلت شده است؛ به زبان عامیانه هدف اصلی تشکیل کانون فرهنگی در مسجد کمک به مسجد اعم از رئیس مسجد یعنی امام جماعت، هیئات امنا، در سایر ارکان در جذب حداکثری به مسجد و نماز جماعت است، در این راه باید موانع حضور جوانان و نوجوانان برطرف و آنچه با حرمت و قداست مسجد منافات ندارد و عامل جذب است در مسجد پیگیری و اجرا شود.

 حجت الاسلام ذوالفقاری با بیان اینکه آنچه در طول 25 سال تاسیس مجموعه کانون های مساجد در این نهاد انقلابی اتفاق افتاده در راستای جذب حداکثری جوانان به مسجد بوده است ادامه داد: از برنامه های قرآنی برای قشرهای مختلف در سنین متفاوت گرفته و برنامه های هنری و ورزشی که در جذب جوانان و نوجوانان بسیار موثر واقع شده است.

 مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی گفت: آنچه اتفاق افتاده ماحصل ربع قرن فعالیت مجموعه کانون های مساجد با بضاعت موجود و در شرایط متفاوت بوده است هر چند که نقطه مطلوب نیست ولی اگر به مناطق محروم روستایی و عشایری و هم نقاطی که هم اکنون کانون فرهنگی در مساجد آنجا تشکیل شده در کنار هم توجه کنیم اقرار می کنیم که تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد سبب رونق روزافزون مسجد ونماز جماعت شده است.

 این مقام مسئول با اشاره به مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این مصوبه چند وظیفه اساسی و مشخص را به مجموعه کانون فرهنگی مساجد واگذار کرده است مانند تشکیل کتابخانه یا کلاس های آموزشی در کنار مساجدی که زمینه لازمه را دارند؛ اما فعالیت ربع قرن مجموعه ستاد عالی و کانون های مسجد نشان می دهد علاوه بر وظایف تعریف شده در مصوبه مذکور کارهای اساسی دیگری نیز که مورد غفلت واقع شده بود در این سال ها در کانون ها انجام و به ثمر رسیده است.

 وی اظهار کرد: در کنار تاسیس، حجم زیادی از کتابخانه های باز و مخزن دار و همچنین کلاس های آموزشی در کنار مساجد، راه اندازی طرح تلاوت نور به عنوان بزرگترین و فراگیرین طرح قرآنی کشور، راه اندازی خانه های نور برای فعالیت تخصصی قرآن طرح تفسیر کوتاه قرآن کریم نمونه  ای از فعالیت های قرآنی است.

 حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: راه اندازی جشنواره جوانان مساجد در هفت رشته و شناسایی استعداد های هنری در کنار آن، برگزاری طرح بزرگ اوقات فراغت باعنوان آسمانی ها، بزرگداشت مناسبت های ملی مذهبی و فرهنگسازی برای بزرگداشت ائمه اطهار با تقویت برنامه های مردمی مانند دهه کرامت، دهه ولایت و غیره، راه اندازی خبرگزاری شبستان در حوزه دین به صورت تخصصی نمونه ای از فعالیت های 25 ساله مجموعه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد در کنار توجه به وظایف محوله در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

 مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی اضافه کرد: نتیجه تمام فعالیت های یاد شده تربیت نیروی متخصص و متعهدی است که از مسجد برخاسته و متعقد است که مسجد زمینه رشد او را فراهم ساخته و پیشرفت ایران اسلامی مرهون همچنین نیروهای جوان مسجدی است.


۹۶/۰۵/۲۴
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]