سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی
تابستان که می شد هر کسی هر کتابی که داشت میاورد و در جعبه به اصطلاح کتابخانه می گذاشت و روزهایمان را مشتاقانه به خواندن کتابها می گذراندیم چقدر لذتبخش بود خواندن داستان هایی که قبلا تعریفش را از دختر همسایه شنیده بودی.


از وقتی بازی های پرهیاهو و پر جنب و جوش دوران کودکی جای خودش را به مبایل و تبلت داد، خیلی چیزهای دیگر هم از بین رفتند و جای خودشان را به وسایل نوظهور دیجیتالی امروزی دادند مثل آن جعبه کوچک کتاب های دوست داشتنی و داستان های دلچسبی که شب ها سه بعدی اش را در خواب تصور می کردم. جعبه کوچک کتاب پر بود از کتاب هایی که دوستان هم کوچه امان در خانه هایشان داشتند؛ تابستان که می شد هر کسی هر کتابی که داشت میاورد و در جعبه به اصطلاح کتابخانه می گذاشت و روزهایمان را مشتاقانه به خواندن کتابها می گذراندیم چقدر لذتبخش بود خواندن داستان هایی که قبلا تعریفش را از دختر همسایه شنیده بودی.

 

تمدنی اصیل در انباشتی از گرد و غبار

 

من یار مهربانم، سخنگوی خاموش اگر گوش انسانهای مدرن صدای مرا می شنید حتی گلایه های مرا می شنید در روزگار نوین امروز گوش به خطوط من دادن سخت شده است چون مردم معاصر درگیر صفحات خیره کننده مجازی شده است گویی که مردم از سخن مستند خسته شده اند و دل به دریای بی رحم شایعات تلگرام و ...می دهند؛ گاهی انباشت بی رحم گرد غبار روی جلدم چنان سنگین می شود که بغض تمام گلویم را می فشارد و شیرازه خود را محکم در آغوش می کشم و به خود دلداری می دهم که روزی بشر به صفحات من بازخواهد گشت و من با دمی گشاده پذیرای آنها می شوم و شاید با یک شعر قدیمی مانند انار صد دانه یاقوت آنها را سیراب کنم و از منجلاب بیرون می کشم و اندیشه های آنها را طراوت می دهم.

 

 

تنفس اوراق

 

آری در این دنیای بی رحم مجازی هنوز هستند انسان هایی که با دغدغه مندی از فاصله انسان با کتاب در فکر آشتی این دو هستند و با اجرای طرح های جالب سعی در وارد کردن یار مهربان به خانه های مردم دارند.

 

طرح تنفس اوراق از این دست طرح هاست که بااستقبال خوبی در بین مخاطبانش مواجه شده در این طرح که به همت اعضای فعال و فرهنگی  کانون فرهنگی هنری امام حسین(ع) مسجد امام حسین(ع) دلیجان اجرا می شود، کتابچه هایی با موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، مذهبی، بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، احکام و داستان های کوچک بین نمازگزاران مساجد توزیع و بعد از نیم ساعت مطالعه جمع آوری می شود.

 

 

این طرح از مهر ماه سال 96 شروع شده و تا پایان سال ادامه دارد؛  هفته ای سه روز اعضای این کانون با در دست داشتن کتابچه های کوچک و کم حجمی که بتوان در نیم ساعت مطالعه شوند به مساجد دلیجان می روند و انها را بین نمازگزاران توزیع می کنند.

 

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد هم توانسته در برهه ای از زمان که اینترنت و شبکه های مجازی گوی سبقت را از دنیای آرام و لطیف کتاب و کتابخانه ها برباید، با راه اندازی کتابخانه هایی در هر کانون، جوانان و نوجوانان را با کتاب های کاغذی پیوند دهد؛ در هفته ای هم که به نام کتاب و کتابخوانی و کتابدار نام گرفته مسئول کارشناسان این دبیرخانه و در برخی جاها با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدن کتابخانه های این کانون ها رفتند و از نزدیک از این محیط  های دنج مطالعه را بازدید کردند.

 

 

نان و کتاب

 

سال هاست اهالی خیابان نیسانیان اراک در نانوایی فرهنگ نان های تازه خود را با طعم شیرین و لذتبخش تورق کتاب بر سر سفرهایشان می برند؛ سال گذشته خبرگزاری شبستان با انتشار عکس هایی از نانوایی فرهنگ که سعی در توسعه فرهنگ کتابخوانی بین مردم دارد توانست این اقدام فرهنگی و نیکو را در هیاهوی دنیایی که آکنده از امواج بی روح وجان اینترنتی است به همگان بشناساند و امروز در کشور اکثر کسانی که به دنبال راهی برای گسترش مطالعه هستند این نانوایی با صفا را می شناسند؛ جایی که غذای جسم و روح به مشتریان عرضه می شود.

 

آقای فرهنگ نجفی نانوای خوش ذوق و صاحب این نانوایی متفاوت می گوید: فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در بین ما ایرانی ها ریشه در تمدن این کشور کهن دارد؛ در سال های اولیه شروع فعالیتم در نانوایی چند جلد کتاب زیر میز می گذاشتم و روزها مطالعه می کردم بعدها متوجه علاقه مشتریان هم به کتاب شدم تصمیم گرفتم کتابهایی را که قبلا خواندم در نانوایی آورده تا کسانی هم که علاقه به مطالعه دارند در زمانی که منتظر حاضر شدن نان هستند از این فرصت برای مطالعه استفاده کنند.

 

 

10قصه ازامام رضا(ع)

 

همچنین مسابقه کتابخوانی از کتاب10قصه ازامام رضا(ع)به صورت فایل الکترونیکی با شعارآینده روشن باخانواده کتاب خوان درفضای مجازی در سطح شهرستان شازند برگزار می شود؛ در این کتاب، ۱۰ روایت از زندگی امام هشتم(ع) تبدیل به قصه‌هایی مناسب شده است. ترکیب قصه‌ها، متنوع است، هم روایاتی درباره سبک زندگی مثل پرهیز از اسراف آمده، هم اتفاقاتی از زندگی حضرت رضا(ع) تعریف شده نظیر درختی بادامی که آن امام در شهر نیشابور کاشتند یا داستان نماز باران خواندن حضرت، مفاهیمِ دینی توضیح داده شده مثلا قصه آخر، مفهوم شیعه و پیروِ امامان بودن را شرح کرده و هم دانستنی‌هایی درباره امام(ع) هست نظیر روحیه بخشندگی امام یا توضیح اینکه چرا حضرت لقب «ضامن آهو» دارند؟

 

انسان سازی هدف بزرگ کتابخوانی است همچنانکه نبی مکرم اسلام(ص) انسان ها را اول ساخت؛ پیامبر مهربانی ها در غوغای جنگ های خطرناک مثل احزاب، بدر و احد، در هنگام گفتگو کردن با مردم و ... بنای هویت انسان های مخاطبش را فراموش نمی کرد  و حقیقتا این واقعیتی است که تمامی پیامبران ما در این مسیر گام برداشته اند تا انسان را آگاه سازند و آگاهی انسان ها به دست نیاید جز با ترویج فرهنگ انقلابی کتاب؛ همچنانکه مقام معظم رهبری فرمودند «این عادت هنوز در بین مردم ما جا نیفتاده که بروند کتابی بخرند و آن را بخوانند بعد به دوستشان یا به فرزندانشان بدهند تا انها هم بخوانند، اینطوری نیست» امید است که فرهنگ خواندن در مملکت ما بخوبی جای گیرد و غفلت از ان که در نگاه رهبر انقلاب یک درد بزرگ است هر چه زودتر از میان رود.

 


۹۶/۰۸/۲۳
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]