سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

استاندار استان مرکزی گفت: امروزه سخنان احیاگرانه اسلام، فریادهاى ضداستعمارى و سروش بیدارى انسان ها از مساجد به گوش انسان هاى تشنه حقیقت مى رسد


محمدحسین مقیمی،‌ استاندار استان مرکزی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان در اراک در خصوص نقش مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی گفت: مساجد از دیرباز نقش محوری در زندگی مسلمانان داشته و زیربنای شکل گیری تمدن اسلامی محسوب می شوند و در روند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی یکی از عمده ترین محل های تجمع و اعتراض مردم و شکل گیری تظاهرات علیه رژیم شاه بودند.


وی افزود:‌ در واقع تجمع جمعیت که عامل مهمی در شکل گیری توده هاست و نقش به سزایی در شکل گیری تظاهرات و اعتراضات مردمی علیه رژیم شاه داشت از مساجد ریشه می گرفت، مساجد عمده ترین ابزار روحانیت برای ارتباط با اقشار مختلف جامعه بودند که از این طریق ایدئولوژی انقلاب و پیام روحانیت به گوش مردم می رسید.


استاندار مرکزی اظهار کرد: عامل اصلی بسیج تجار و بازاریان، مساجد بودند که به دلیل پیوند تاریخی مسجد و بازار در قیام ها و اعتراضات مردمی، مسجد مرکز تشکل و سازماندهی بازاریان بود و در انقلاب اسلامی، مساجد به عنوان یکی از ارکان عمده انقلاب یعنی سازمان و پایگاه اجتماعی گروه های مخالف رژیم در کنار دو رکن دیگر یعنی رهبری و ایدئولوژی به نقش آفرینی پرداختند و به عنوان یک نهاد مدنی بومی با ارائه کارکردهای گوناگون توانستند در مقایسه با سازمان ها و نهادهای مدنی مدرن، نقش بسیار مهمی در جامعه ایفا کنند و قابلیت مذهب و نهادهای مذهبی را به نمایش بگذارند.


مقیمی با بیان اینکه مسجد بستر مناسبى براى ایجاد یک حرکت جمعی و نهضت اصلاح گرایانه بود تصریح کرد: جایگاه، شأن و منزلتی که مسجد در میان مسلمانان دارد بهترین فرصت را فراهم آورد تا مخاطبان، نسبت به بروندادهای آن در قالب های مختلف به ویژه در قالب تحول خواهی و انقلابی گری به خاطر همخوانی و هماهنگی با عقاید درونی، پاسخی بسیار سریع و هماهنگ از خود بروز دهند.


وی گفت: مساجد، به عنوان پایگاه مقدس دینى و اجتماعى در برهه های مختلف زمان و جغرافیای متنوع مکانی نقش خود را ایفاء کرده اند از دیگر زمینه ها و ریشه های ایجاد پیوند میان مسجد و انقلاب که از عوامل کلیدی و بسیار مهم محسوب می شود وجود روحانیون و عالمانی بود که در سطح مساجد به عناوین مختلف چه به عنوان امام جماعت و چه سخنران و... حضوری بسیار فعال و تأثیر گذار داشتند و در واقع پیوندی ناگسستنی میان مسجد و انقلاب شکل گرفت.


وی اظهار کرد: کارکردهای متنوع و متکثر مسجد، این امکان را به همه افرادی که خواهان برپایی عدالت و و ظلم ستیزی هستند می دهد که از این مکان در جهت مبارزه بهره گیرند مساجد در طول تاریخ از ده ها کارکرد در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... برخوردار بوده اند.


مقیمی خاطرنشان کرد: اداره کننده‌ مسجد باید با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون مسجد شناخت دقیقی از آن داشته باشد و گروه‌های سنی متفاوت و گرایش‌های جوانان و میانسالانی را که با مسجد سر و کار دارند ‌شناسایی کند وبا مد نظر قرار دادن همه مواردی که اشاره شد،‌ برنامه‌های تبلیغی، علمی، ‌هنری و علی الخصوص اجتماعی و فرهنگی و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی را پی‌ریزی و در حین اجرا، نقاط ضعف و قوت را بررسی کند.


مقیمی در ادامه تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، نیز بار دیگر مساجد هویت و منزلت خود را نسبت به ایام و زمان طاغوت به دست آوردند و از آغاز نهضت به‌عنوان سنگری شکست ناپذیر میعادگاه مؤمنین و خداجویان قرار گرفتند.


استاندار مرکزی اظهار کرد: هم اکنون مساجد در بیشتر کشورهاى اسلامى و غیراسلامى از انزوا خارج شده و به پایگاه اجتماعى، سیاسى اسلام و تبلیغ و ترویج دین تبدیل شده اند.


وی خاطر نشان کرد: در دنیای پیچیده امروزی، احیا، حفظ و توسعه جایگاه مسجد که می‌بایست در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… دارای نقش باشد، نیازمند تلاشی علمی و تخصصی است و در این راستا مساجد باید تمام همت خود را به تجهیز مادی و معنوی معطوف کنند و با به‌کارگیری تمامی امکانات فناوری روز دنیا در مقابل تهدیدات دشمن همچون سنگری استوار و محکم باقی بمانند.


پایان پیام/


۹۲/۱۱/۲۷
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]