سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

استاندار مرکزی گفت: نظام های آموزشی مبتنی بر آموزه های دینی و معیارهای دینی را به منظور تربیت دینی باید در مساجد طراحی و پیاده شوند.




به گزارش روابط عمومی کانون های مساجد استان مرکزی: محمد حسین مقیمی،‌استاندار مرکزی در آستانه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد  گفت:‌ کانون های فرهنگی هنری مساجد با برنامه ریزی صحیح و جامع تا اندازه زیادی توانسته اند پاسخگوی نیاز نوجوانان و جوانان در زمینه های فرهنگی و دینی باشند و با فراهم سازی زمینه برقراری ارتباط با جوانان و حضور آنان، نقش مهمی در توسعه و ترویج ارزش ها و فرهنگ اسلامی در جامعه ایفا کرده اند که از نمونه های آن می توان به فعالیت های ورزشی فرهنگی و دینی جذاب در مساجد و هماهنگی در این کانون ها در خصوص مشارکت مردمی اشاره کرد.


وی با بیان اینکه کانون های مساجد نقش مهمی در رونق مساجد و فعالیت های مذهبی داشته اند، افزود: دین اسلام، دین زندگی است و در آیات مختلف قرآن به این موضوع اشاره شده اما روش ها و قالب های ارائه مفاهیم دینی مهم است.


استاندار مرکزی اظهار کرد: زبان دین باید نرم و در راستای خیر و صلاح جامعه و جوان پسند باشد، باید با شناخت مخاطب، روش تبلیغی انتخاب شود امروزه ضرورت فعالیت کانون های مساجد یک امر ضروری و مبرهن است، کانون های مساجد سهم بسزایی در رونق و احیاء مساجد دارند و برای حضور نوجوانان و جوانان در کانون ها، باید از احساس مذهبی آنها استفاده کرد و باعث رشد عاطفی آنها شد.


مقیمی با بیان اینکه احساس مذهبی یکی از عمیق ترین گرایشات فطری است اظهار کرد: ظرفیت ذهنی کودکان از طریق ارائه دلایل مورد قبولشان، جهان بینی آنها را شکل می دهد و بینش دینی آنها را هدایت می کند که در این راستا رفتار ائمه جماعات باید در جامعه الگو باشد و جوانان هم باید در فعالیت های مساجد شرکت داده شوند.


وی خاطرنشان کرد: باید راه نوآوری مساجد هموار شود و این مستلزم شناخت مرز میان بدعت و نوآوری با تکیه بر آسیب های مساجد است و بتوان در فضای مساجد نیازهای دینی را به روش های جذاب به جوانان عرضه کرد و نظام های آموزشی مبتنی بر آموزه های دینی و معیارهای دینی را به منظور تربیت دینی در مساجد طراحی و پیاده کنیم.


استاندار ادامه داد:‌ تبلیغات به روش سنتی نمی تواند پاسخ گوی نیاز جوانان باشد کانون ها باید با رویکرد عمیق و کارشناسی فرهنگی زمینه جذب جوانان به مساجد را فراهم کنند و از این لحاظ کانون های فرهنگی باید در تمام مساجد ایجاد شود.


وی در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش کانون ها و حضور هر چه بیشتر در این اماکن گفت: مهمترین نقش و وظیفه کانون های فرهنگی هنری مساجد حفاظت از دستاوردهای انقلاب و اسلام است دستگاهی که در واقع بیشترین ارتباط را با با کانون های فرهنگی هنری مساجد دارد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان که تحت نظر این اداره کل فعالیت می کند برنامه های خوب و مختلفی از جمله راه‌اندازی، توسعه و تجهیز کانون‌های فرهنگی هنری، بررسی و ساماندهی کانون‌های قدیم‌التاسیس، بهبود ارتباط و تعامل مدیران کانون‌ها با ائمه محترم جماعات و هیئت امنای مساجد، جذب و استمرار حضور نوجوانان و جوانان در مساجد را اجرا کرده است.


مقیمی افزود:‌ دستگاه ها در چارچوب وظایفی که قانون برای آنها مشخص نموده است فعالیت می کنند و اگر هم دستگاهی در این رابطه اقدامی کرده است در راستای فعالیت های خود جوش بوده است زیرا در این حوزه برای دیگر دستگاه مانند مجموعه ارشاد و فرهنگ اسلامی قانون تعریف نشده است هرچند که دستگاه های متولی امور فرهنگی مکمل یکدیگرند و در استان نیز دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد تعامل و همکاری بسیار خوبی با دیگر دستگاه های متولی امور فرهنگی دارد به طوریکه اقدامات این کانون بر فعالیت های دیگر دستگاه های اجرایی استان تأثیر گذاشته است و دستگاه ها برنامه های خود را در این حوزه با هماهنگی این کانون انجام می دهند و توسعه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان که به بیش از 450 کانون رسیده است و تفاهم نامه اوقات فراغت امسال مؤید این موضوع است.


وی اظهار کرد:‌ باید در این حوزه قوانین و مقررات جامعی به تصویب برسد تا برای دستگاه ها خصوصاً دستگاه های مرتبط با این حوزه تکالیفی درنظر گرفته شود در واقع تدابیر دستگاه ها برای تقویت کانون ها در قالب همکاری با آنها در اجرای برنامه های کانون و خود دستگاه ها صورت گرفته است.
 

مقیمی در خصوص تاسیس کانون ها در روستاها و برخی از مناطق دوردست افزود: چنانچه روستائیان به نحو شایسته‌ای به وظایف خود عمل کنند نقش تعیین ‌کننده‌ای در سرنوشت و توسعه و آبادانی کشور ایفا می‌کنند و نقش کانون‌های فرهنگی نیز انتقال و رساندن فرهنگ ناب به روستاها است.


استاندار مرکزی ادامه داد:‌ مساجد روستایی در ایام و مناسبت های مذهبی از فعال ترین مساجد استان هستند که با تاسیس کانون های فرهنگی و هنری زمینه فعالیت های دینی و مذهبی در طول سال با حضور جوانان و نوجوانان روستایی فراهم شده است؛ فعالیت های فرهنگی و هنری و مذهبی در کنار مساجد باعث جذب جوانان و نوجوانان مناطق روستایی به مساجد شده و زمینه ساز فعالیت های فرهنگی و هنری در این مناطق شده است.


وی افزود:‌ روستا جامعه ای بسیار پرظرفیت است و باید از این ظرفیت ها به درستی استفاده و بهره برداری کرد، بر این اساس کانون ها باید در این زمینه برنامه های خوب عملی داشته باشند؛ باید با استفاده از ذوق هنری به مسئله خودکفایی روستا پرداخت تا بدین وسیله وابستگی و دلبستگی اجتماعی روستا حفظ شود پس باید کانون ها با فکر و مطالعه تخصصی، دانش خود را بویژه در بخش های کشاورزی و اقتصاد مقاومتی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب، افزایش دهند.


پایان پیام/
۹۲/۱۲/۱۱
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]