سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی
۱۱ آبان ۹۳ ، ۰۰:۴۸

جشنواره قرآنی مدها متان

* الف) مقدمه
دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان  مساجد کشور به منظور جهت دهی و غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نیز استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری در جهت جذب بیشتر و بهتر آنان به مساجد ، در سال اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نهمین جشنواره بزرگ قرآن با نام «مدهامّتان» را  به همت ستاد‌عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، استانداری خوزستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان خوزستان برگزار می‌کند.
 جشنواره قرآن از پرشورترین و وزین‌ترین جشنواره‌هایی است که توسط دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان برگزار می‌شود و علاقمندان زیادی را در میان اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور دارد. جشنواره قرآن در طول هشت دوره برگزاری در میان اعضای کانون‌های مساجد اقدامات شایسته‌ای را در جهت شناسایی قاریان و حافظان فعال در کانون‌ها بعمل آورده است.
 
* ب) اهداف برگزاری جشنواره:
-شناسایی و ارتقای سطح اطلاعات عمومی و تخصصی جوانان علاقه‌مند به قرآن و فرهنگ غنی اسلام
-  حضور پر نشاط‌تر اعضای کانون‌ها در فعالیت‌های قرآنی ملی و بین‌المللی
- کشف و شناسایی استعدادهای برتر قرآنی فعال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در قالب ایجاد رقابت سالم
- ترغیب و تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه‌ای فعال در امور قرآنی
- آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با استعدادها و ظرفیت‌های قرآنی موجود در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد
-  کشف و شناسایی استعدادهای موجود در امر تفسیر قرآن (در بین ائمه محترم جماعات مساجد)

* ج) رشته های جشنواره قرآن :
جشنواره قرآن "مدها مّتان" در 7رشته به شرح ذیل برگزار می‌گردد:
1) قرائت 2) حفظ   3) اذان 4) ترتیل 5) تفسیر 6) مفاهیم قرآن و نهج البلاغه   7) تصحیح قرائت حمد و سوره و اذکار نماز

*مرحله کشوری جشنواره قرآن در رشته های قرائت، حفظ،اذان ، ترتیل و تفسیر و فقط در رده سنی بالای 16 سال برگزار می شود.
*برگزاری مرحله استانی در رده سنی زیر 16 سال فقط در رشته حفظ(یک ، سه و پنج جزء) اجباری بوده اما برگزاری آن در سایر رشته ها (در بخش خواهران و در رده سنی زیر 16 سال) اختیاری بوده و دبیرخانه های استانی می توانند بر اساس منابع استانی اقدام نمایند.

1)رشته قرائت: این رشته به صورت قرائت مسابقه ای انجام می‌شود. قاریان راه یافته به مرحله کشوری، پس از شرکت در بخش مقدماتی و احراز رتبه لازم به بخش فینال راه یافته و در نهایت سه نفر برتر معرفی خواهند شد.
*لازم به ذکر است نفرات اول تا سوم مرحله کشوری اوقاف در 2 سال گذشته امکان شرکت در  جشنواره مدهامّتان را ندارند.
* در رشته قرائت استان‌هایی که تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری آنها تا تاریخ 1393/04/20 بالای700 باب می‌باشد، می‌توانند نفرات اول و دوم  و استانهایی که تعداد کانونهای فرهنگی و هنری آنها تا تاریخ مذکور بالای 1000 باب می باشد نفرات اول تا سوم مرحله استانی خود را برای مرحله کشوری به استان میزبان معرفی نمایند.ضمناً تمامی استانها می توانند فیلم تلاوت های شش نفر اول را برای استان میزبان ارسال نمایند تا پس از بررسی توسط دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد در صورت لزوم سهمیه استان ها تغییر یابد.
*مسابقه رشته قرائت از کل قرآن مجید می باشد.

2)رشته حفظ: در رشته حفظ، 6 بخش برگزار خواهد شد.سه بخش یک، سه و پنج جزء برای رده سنی زیر16 سال و سه بخش   ده، بیست و سی جزء(حفظ کل) برای رده سنی بالای 16 سال برگزار خواهد شد.
* اجزاء مورد مسابقه می بایست پیوسته باشند لکن در صورت عدم پیوستگی باید طوری باشد که هنگام مسابقه بتوان آنها را به دو قسمت مساوی تقسیم کرد.
* در رشته حفظ کل استان‌هایی که تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری آنها تا تاریخ 1393/04/20 بالای700 باب می‌باشد، می‌توانند نفرات اول و دوم و استانهایی که تعداد کانونهای فرهنگی و هنری آنها تا تاریخ مذکور بالای 1000 باب می باشد می توانند نفرات اول تا سوم مرحله استانی خود را برای مرحله کشوری به استان میزبان معرفی نمایند.ضمناً تمامی استان ها می توانند فیلم مسابقه  شش نفر اول را برای استان میزبان ارسال نمایند تا پس از بررسی توسط دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد در صورت لزوم سهمیه استان ها تغییر یابد.
 
3) رشته اذان: شرکت کنندگان در رشته اذان، باید از مؤذنین مساجد باشند و غالباً اذان مسجد به عهده آنان باشد و این امر نیز به تأیید کتبی امام جماعت مسجد رسیده باشد.

4) رشته ترتیل: شرکت در رشته ترتیل ، فقط برای آن دسته از شرکت‌کنندگانی است که بطور ثابت در ترتیل طرح تلاوت نور مساجد، حضور داشته باشند و این امر نیز به تأیید کتبی امام جماعت مسجد رسیده باشد. ضروری است تأییدیه مذکور توسط دبیرخانه استان از شرکت کنندگان اخذ گردد.
*مسابقه رشته ترتیل از کل قرآن مجید می باشد.

5) رشته تفسیر: این رشته که ویژه امامان جماعت مساجد می‌باشد در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود:

الف) مرحله استانی : این مرحله در دو بخش برگزار می شود:
1-آزمون کتبی از جزء نهم تا جزء دوازدهم قرآن ( کتاب تفسیر همراه چاپ شده توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور)
2-جلد اول قاموس قرآن که برای بخش واژگان در رشته تفسیر مورد پرسش قرار می گیرد.
 
*بخش مکتوب مرحله استانی در تاریخ 1393/08/23 بصورت سراسری برگزار می‌شود.
* رتبه اول مرحله استانی (بخش مکتوب) جهت حضور در مرحله کشوری به استان میزبان جشنواره (خوزستان) دعوت خواهد شد.
* تمامی دبیرخانه های استانی موظفند پس از برگزاری آزمون کتبی،پرسشنامه و پاسخنامه پنج نفر اول را به دبیرخانه استان میزبان مرحله کشوری ارسال نمایندتا درصورت لزوم و پس از بررسی های اولیه سهمیه استان در مرحله کشوری (شیوه بیان تفسیر) تغییر یابد.
توضیح: استان هایی که بیش از 1000 باب کانون دارند(تا تاریخ 1393/04/20)، می توانند نفرات اول و دوم مرحله استانی را به مرحله کشوری معرفی نمایند.

ب) مرحله کشوری : این بخش فقط بصورت شفاهی (شیوه بیان تفسیر) برگزار می شود.
*اجزاء سیزدهم و چهاردهم برای رقابت در مرحله کشوری به 4 جزء قبلی اضافه خواهد شد.

6) رشته مفاهیم قرآن و نهج البلاغه: در جشنواره نهم این رشته تنها در مرحله استانی برگزار خواهد شد. جزوه‌ای با موضوع "نماز در قرآن و نهج البلاغه" تهیه و برای دبیرخانه های استانی ارسال خواهد شد. شرکت کنندگان در این رشته با مطالعه این جزوه در آزمونی که به صورت سراسری در تاریخ  30/08/93برگزار خواهد شد، شرکت می نمایند.
7) رشته صحیح خوانی حمد و سوره و اذکار نماز: این رشته فقط در مرحله استانی(مسجد/شهرستان/مرکز استان) و برای گروه سنی 8 تا 15 سال برگزار خواهد شد. در این رشته با اقامه یک رکعت نماز توسط شرکت کنندگان ، قرائت(حمد، سوره و اذکار نماز) آنها در حضور داوران بررسی و تصحیح خواهدشد. پس از پایان داوری از نفرات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.


* د) شیوه برگزاری جشنواره:
جشنواره در دو مرحله و به شرح زیر برگزار می گردد:

1) برگزاری مرحله استانی: با توجه به گستردگی رشته های نهمین جشنواره قرآن جوانان مساجد و نیز در راستای ارتقای سطح کیفی رقابتها و صعود منتخبین اصلح استانی به مرحله کشوری، برگزاری کلیه رشته‌ها الزامی است.
انتخاب هیات داوران و کمیته‌های اجرایی در این مرحله، بر عهده دبیرخانه استان می باشد.
 لازم به ذکر است اجرای کلیه امور مربوط به مرحله استانی بر عهده دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری استان بوده و دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان، مستقر در ستاد‌عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، حکم ناظر کمی و کیفی را خواهد داشت.

 تذکر: دبیرخانه‌های استانی حداکثر تا تاریخ 1393/09/01 فرصت دارند تا اسامی منتخبین در رشته‌های مختلف را به دبیرخانه اجرائی نهمین جشنواره قرآن (استان خوزستان) معرفی نمایند.

زمان و مکان  برگزاری مرحله  کشوری:
نفرات منتخب مرحله استانی (رتبه های برتر هررشته بر اساس آیین نامه) جهت رقابت و حضور در مرحله کشوری به دبیرخانه استان میزبان(خوزستان) معرفی می شوند. این مرحله به صورت حضوری و از تاریخ 1393/10/09 تا 1393/10/12 در استان خوزستان برگزار می شود.
 
* ه‍ ) شرایط و ضوابط شرکت کنندگان در جشنواره‌:

1-
ثبت نام اینترنتی توسط شرکت کنندگان (کلیه شرکت کنندگان می بایست ضمن تکمیل فرمهای کاغذی، نسبت به ثبت نام اینترنتی از طریق سایت www.javananemasajed.ir اقدام نمایند).
**شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی در صورتی که در سایت جشنواره جوانان مساجد ثبت نام نکرده باشند از حضور در مرحله نهایی حذف خواهندشد.(ثبت نام دربخش اصحاب فرهنگ و هنر)

2-   ارسال کپی شناسنامه و کپی کارت ملی به دبیرخانه استان 
·        ارائه  معرفی نامه از کانون فرهنگی هنری مسجد

شرایط شرکت کنندگان در مرحله کشوری:
· کسب حداقل 70 از 100 امتیاز بعنوان حد نصاب برای صعود به مرحله کشوری در تمامی رشته‌ها الزامی است.
· کسانی که رتبه ممتاز (اول تا سوم) مسابقات بین المللی را داشته‌ باشند  نمی توانند در جشنواره مدهامّتان شرکت نمایند.
· سن تمامی شرکت کنندگان باید بین 16 تا 30 سال باشد. (در رشته تفسیر محدودیت سنی وجود ندارد)
· تمامی کسانی که رتبه اول جشنواره های هفتم و هشتم مدهامّتان را کسب نموده اند نمی‌توانند در همان رشته شرکت نمایند.
· هر گونه جابجایی در نفرات برتر معرفی شده به مرحله کشوری ممنوع می باشد مگر در مواقع ضروری و نادر که می بایست به صورت مکتوب با دبیرخانه دائمی جشنواره بزرگ جوانان مساجد هماهنگی به عمل آید.
·  دبیرخانه های استانی می‌بایست لیست شرکت کنندگان در جشنواره استانی را به همراه بیانیه هیئت داوران حداکثر تا تاریخ 1393/09/01 به دبیرخانه استان میزبان جشنواره (خوزستان) ارسال نمایند.
·        این جشنواره ویژه برادران می‌باشد.
·        تمامی شرکت کنندگان می توانند فقط در یک رشته شرکت نمایند.

* هر گونه تغییرات احتمالی در خصوص جشنواره قرآن از طریق سایت جشنواره بزرگ جوانان مساجد به اطلاع خواهد رسید.


       نهمین جشنواره قرآنی مدها مّتان

ردیف
عنوان برنامه
تاریخ
1
ابلاغ آیین نامه جشنواره به دبیرخانه های استانی
1393/04/25
2
برگزاری مرحله استانی جشنواره
اززمان دریافت آئین نامه تا تاریخ 1393/08/30
3
برگزاری مرحله استانی تفسیر
1393/08/23
4
برگزاری مرحله استانی مفاهیم قرآن و نهج البلاغه
1393/08/30
5
آخرین مهلت اعلام نفرات برتر مرحله استانی به دبیرخانه استان میزبان کشوری (خوزستان)
1393/09/01
6
اجرای مرحله کشوری جشنواره به میزبانی استان خوزستان
1393/10/09 تا 1393/10/12
۹۳/۰۸/۱۱
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]