سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در میزگرد بررسی ساز و کارهای اوقات فراغت تابستانی جنبه های مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

***خصوصی سازی کلاس های اوقات فراغت پنجره ای گشوده در کیفیت بخشی به خدمات
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی در این میزگرد گفت: خصوصی سازی کلاس ها و برنامه های اوغات فراغت، پنجره ای گشوده به سوی کیفیت بخشی خدمات است چرا که بخش خصوصی حوزه ای رقابتی است و حضور این بخش در کنار دستگاه های دولتی انگیزش کیفیت مداری در خدمات را نیز بالا می برد.
حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری افزود: کانون مساجد به عنوان نهاد غیر دولتی همه ساله فعالیت های اوقات فراغت خود را در کارگروهی تخصصی متشکل از 40 نفر از مسئولان کانون های شهرستانی و کارکنان دبیرخانه مورد ارزیابی قرار می دهد و نگاه برنامه ریزی در سال جدید را برمبنای نقاط قوت و ضعف برنامه های سال قبل طراحی می کند.
وی، آمارزدگی را یکی از آفت های برنامه های اوقات فراغت عنوان کرد و گفت: متاسفانه در گذشته نگاه آمار محور بر برنامه های اوقات فراغت حاکم بوده است که این مهم موجب می شود تا کیفیت فدای کمیت شود.
وی گفت: اگر تاکید دبیرخانه اوقات فراغت به دستگاه ها، گزارش شاخص های آماری باشد به جای محتوا و اثرگذاری مهارتی و فرهنگی، هر دستگاه می کوشد تا از دستگاه دیگر در ارائه آمار عقب نماند و این معضل پاشنه آشیل برای برنامه های اوقات فراغت است.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی بیان کرد: فعالیت بخش خصوصی و انجمن ها به طور معمول کارشناسی و ظریف تر است چون انتفاع مالی و خوشنامی در عملکرد و جلب مشتری برایشان با اهمیت است و اگر این حوزه در برنامه های اوقات فراغت در کنار دولتی ها قرار بگیرد، عاملی برای رقابتی شدن برگزاری برنامه های اوقات فراغت خواهد بود و در این بخش کمک اساسی در واقعی تر شدن آمار و بهبود کیفیت برنامه ها دارد.
حجت الاسلام ذوالفقاری یادآور شد: درحال حاضر 350 کانون مساجد در سطح استان برنامه های مختلفی در زمینه های مختلف امور قرآنی، آموزشی، فنی و حرفه ای، رایانه ورزشی و هنری برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در سطح مساجد استان مرکزی برگزار می کنند.
وی ادامه داد: هرسال یک برنامه به صورت متمرکز برای هدایت کانون های مساجد در هرچه بهتر برگزار کردن کلاس های اوقات فراغت در استان برگزار می شود که امسال طرح بوسه ای بر آسمان که یکی از طرح مفرح و شاد در زمینه نماز است در سطح 200 پایگاه این کانون اجرا می شود.
حجت الاسلام ذوالفقاری برگزاری اردوهای متمرکز را از دیگر برنامه های این دبیرخانه در حوزه اوقات فراغت عنوان کرد و گفت: برگزاری این اردوها از چهار سال قبل آغاز شد و کانون های هدف آن تاکنون شهرستان های اصفهان، همدان و مشهد بوده است و امسال نیز از نهم تا پانزدهم شهریور ماه در استان کرمانشاه برگزار می شود.
وی ادامه داد: 11 خانه فرهنگ دیجیتال برای آموزش و آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان به مسائل دیجیتالی و رایانه در سطح کانون ها مساجد این استان وجود دارد.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی گفت: اوقات فراغت اوقاتی است که افراد کار ضروری نداشته و به علایق خود می پردازند بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که علایق افراد به بهترین شکل بارور شود و در حوزه کاری و زندگی او اثربخش باشد.
حجت الاسلام ذوالفقاری افزود:کانون مساجد استان درسال های اخیر در کنار حمایت و نظارت در زمینه هدایت برنامه های اوقات فراغت در کانون های مساجد نیز فعالیت کرده است و سعی داشته تا برنامه ها متناسب با نیاز و خواسته های جوانان و جامعه هدایتگری شود.
وی بیان کرد: برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد در فصل تابستان با هدف دعوت جوانان و نوجوانان به مسجد انجام شده و یکی از اهداف این برنامه ها جذاب مساجد برای نسل جوان است تا مسجد را خانه امن، هسته مشورتی و رشد دهنده و مکان پرورش معنوی و اجتماعی بدانند و طول سال با برنامه ریزی مناسب این دعوت تداوم می یابد.

*** لزوم پراکنش مناسب برنامه های اوقات فراغت به لحاظ جغرافیایی و تنوع کیفی
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: برنامه های اوقات فراغت استان هم اکنون با طیفی از مسائل از جمله مناسب نبودن پوشش منطقه ای و جنسیتی روبه رو است که رفع این معضل ها امسال دستور کار کارگروه اوقات فراغت این استان قرار دارد.
فتح آبادی افزود: فعالیت های پیش بینی شده در زمره اوقات فراغت کشور و استان بیشتر برای جامعه پسران طراحی شده و سهم دختران در آن رعایت نشده است که امسال قرار است برنامه های این بخش به گونه ای باشد که همه اقشار جامعه به ویژه دختران از آن منتفع شوند.
وی، پوشش برنامه اوقات فراغت در مناطق روستایی نسبت به شهرها با دامنه محدودیت و ضعف های بیشتری مواجه است و این درحالی است که جوانان روستایی با وجود اینکه نیاز بیشتری به این برنامه ها دارند، به طور معمول از آن ها بی نصیب هستند و یا کیفیت برنامه ها متناسب با نیازهای جاری این اقشار طراحی نشده است.
وی عنوان کرد: رفع نواقص در برنامه های اوقات فراغت روستایی استان در سال جاری در دستور کار ستاد اوقات فراغت قرار گرفته است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای حضور هرچه بیشتر جوانان در برنامه های اوقات فراغت، توجه به خواسته جوانان برای جلوگیری از اجرای برنامه های کلیشه ای و روی آوری به برنامه های شاد، بانشاط و پرمحتوا، توجه به سکونت گاه های غیر رسمی و رقابتی کردن برنامه های اوقات فراغت برای انتخاب خانواده ها بر اساس نیاز فرزندان از دیگر اولویت های امسال ستاد اوقات فراغت این استان است.
فتح آبادی ادامه داد: پایین بودن سهم اوقات فراغت در سبد خانوار از دیگر مسائل این حوزه است که نیاز دارد با فرهنگ سازی و اندیشیدن تدابیر خاص، نقش خانواده ها در این زمینه افزایش یابد و با کاستن از نقش دولت در این عرصه دستگاه های متولی بتوانند به اهداف مورد نظر در این حوزه دست یابند.
وی گفت: آموزش و پرورش تلاش دارد امسال با افزایش دو درصدی نسبت سال گذشته،حدود 40 هزار نفر از دانش آموزان استان مرکزی را تحت پوشش برنامه های اوقات فراغت قرار دهد و در این طرح تمرکز بر سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه شهرها است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی ادامه داد: 132 هزار نفر شامل 10 درصد از جمعیت این استان در 30 محله از سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند که برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری و مهار آسیب های اجتماعی در جوانان و تقویت مهارت های زندگی در این قشر از اهمیت خاصی برخوردار است.
فتح آبادی یادآور شد: در سال های اخیر با ظهور موضوع فراغت نو پدید رسانه محور در جامعه، بقیه فعالیت های اوقات فراغت را تحت تاثیر قرار داد و نبود اطلاعات اینترنتی از طرف خانواده و والدین به شکاف دیجیتالی در کشور تبدیل شده است که این مهم نیازمند مدیریت از طرف مسئولان است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی گفت: بر اساس آمار سرشماری سال 90 معادل 31.5 دهم در صد شامل 433 هزار نفر از جمعیت این استان را قشر جوان و نوجوان تشکیل می دهد.
فتح آبادی افزود: در 15 سال اخیر اسناد و قوانین بسیاری از جمله سند فرابخشی جوانان، سند هویت جوانان، سند راهبردی جوانان و قانون برنامه پنجم توسعه برای توجه هر چه بیشتر به مسائل و مشکل های جوانان به تصویب رسیده و وظیفه دستگاه ها مشخص شده است.
وی ادامه داد: استان مرکزی نیز بر مبنای این اسناد درچند سال اخیربرگزاری هرچه بهتر کلاس های اوقات فراغت برای جوانان را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی، تعالی، اصلاح و شکوفایی خلاقیت را از برنامه های راهبری و توسعه فرهنگ و تامین بهداشت عمومی، افزایش روحیه و شادابی، پویایی و تحرک، افزایش حسن تعاون و مشارکت جمعی را از جمله اهداف و کارکرد های اوقات فراغت جوانان عنوان کرد.
فتح آبادی، نگاه فرد گرا و جزیره ای به برنامه اوقات فراغت را یکی از مشکلات این حوزه دانست وگفت: در سال هایی که برنامه های اوقات فراغت در کشور و استان اجرا شده بیشتر برنامه های اوقات فراغت با نگاه فردی طراحی شده و جوانان بخش اعظمی از اوقات خود را به تماشای تلویزیون و برنامه های غیر رسمی اختصاص داده و روزانه کمتر از یک ساعت از وقت خود را به برنامه ها با جنبه اجتماعی اختصاص داده اند.
وی خاطر نشان کرد: اجرای برنامه ها با رویکرد اجتماعی در سال جاری به منظور افزایش جمع گرایی و نهادینه کردن مشارکت اجتماعی جوانان و نوجوانان در جامعه در دستور کار ستاد اوقات فراغت استان مرکزی قرار دارد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی ادامه داد: سبک زندگی جوانان، اجرای برنامه های هویت آفرین، توسعه کیفی در کنار کمیت برنامه ها، توانمند سازی، افزایش نقش خانواده ها در اوقات فراغت، اجرای برنامه ها در زمینه سازندگی، بهره گیری از فن آوری اطلاعات به عنوان برنامه های شش گانه است که در سند راهبردی اوقات فراغت به دستگاه های متولی ابلاغ شده است.

*** پرهیز از موازی کاری مولفه بهبود عملکرد دستگاه ها در اوقات فراغت
معاون فرهنگی،پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز ، تداخل برنامه دستگاه ها را یکی از مشکلات اساسی در طرح اوقات فراغت دانست گفت: فعالیت دستگاه های اجرایی در حوزه تخصصی بهبود عملکرد و اثر بخشی بیشتری را در هدایت و ایجاد شور و نشاط در بین نسل جوانان و نوجواندارد.
حجت الاسلام داوود چمانی افزود: غنی سازی اوقات فراغت و پرکردن کیفی این ایام مهم دو موضوع جدا از یکدیگر است که در غنی سازی دانش آموزان با برنامه های منسجم مهارت خاصی را فرا می گیرند که در زندگی اجتماعی و فردی مورد استفاده آنان قرار می گیرد.
وی ادامه داد: تربیت الهی و متعالی جوانان و نوجوانان در کلاس های اوقات فراغت باید هدف اصلی متولیان این حوزه قرار گیرد، زیرا تربیت متعالی آثار و برکات بسیاری را برای افراد جامعه به همراه داشته و آسیب ها و معضل های اجتماعی نیز کاهش می یابد.
معاون فرهنگی،پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: اوقات فراغت فرصت مناسبی برای احیای نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر و گسترش بیش از پیش ارزش های الهی در جامعه است.
حجت الاسلام چمانی افزود: خود سازی، خانواده سازی، جامعه سازی و جهانی سازی نیز از جمله تکالیفی است که باید در برنامه های اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته شود تا با ایجاد جبهه قوی یاوران انقلاب در برابر شبهات دینی ایستادگی کنند.
وی، شناسایی استعداد ها را از دیگر اهداف برگزاری کلاس های اوقاف فراغت دانست و افزود: کلاس های اوقات فراغت باید متناسب با سنین مختلف برگزار شود تا با شناسایی استعدادها افراد به سمت و سوی پرورش توانمندی های ذاتی هدایت شوند.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی یاد آور شد: 115 پایگاه اوقات فراغت متشکل از 40 پایگاه هسته فرهنگی جوان و پایگاه بوستان معرفت پارسال در زمینه غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان این استان فعالیت داشتند.
حجت الاسلام چمانی افزود: دو هزار و 400 نفر از آموزش های این دوره ها بهره مند و در سامانه اداره ورزش و جوانان ثبت شده است.
وی ادامه داد: 40 پایگاه امسال به صورت رسمی و 115 پایگاه به صورت غیر رسمی در حوزه برگزاری کلاس های اوقات فراغت برای جوانان فعالند و کلاس های اوقات فراغت تابستانی را از 20 تیر تا یکم شهریور در این استان برگزار می کنند.
معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: برنامه های این اداره کل به صورت تخصصی در زمینه مهارت های اسلامی، پاسخ به شبهات دینی، احکام، محورهای آسیب اجتماعی، مباحث ولایت فقیه، انقلاب اسلامی و مسائل روز برگزار می شود.
حجت الاسلام چمانی بیان کرد: کلاس های اوقات فراغت به صورت گفتمانی و تعاملی و با اختیار شرکت کنندگان در منازل، پارک ها و امامزاده ها برگزار می شود.

*** غنای اوقات فراغت برنامه اولویت دار آموزش و پرورش استان مرکزی
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مرکزی هم در این میزگرد گفت: غنابخشیدن به فعالیت های اوقات فراغت از تاکیدهای مقام معظم رهبری و اولویت کاری آموزش و پرورش است که در حوزه آموزش های غیر رسمی دانش آموزان در فصل تابستان برای آن فصلی مجزا باز شده است.
مسعود کاظمی افزود: توجه خاص به فعالیت های دانش آموزان در خارج از مدرسه یکی از ویژگی های نظام تعلیم و تربیت نوین است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه شده است.
وی ادامه داد: در این سند، آموزش تنها به مدرسه و کلاس محدود نمی شود و به آموزش ها غیر رسمی دانش آموزان در خانواده و جامعه نیز توجه شده است.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مرکزی بیان کرد: آموزش های غیر رسمی به دلیل وجود مولفه های آزادی در رشد علمی و اجتماعی دانش آموزان تاثیر بیشتر ی دریادگیری مهارت های زندگی دارند و تکمیل کننده آموزش های رسمی در مدارس است و از اهمیت خاصی برای نهاد آموزش و پرورش برخوردار است.
کاظمی افزود: فعالیت های اوقات فراغت اگر متناسب با نیازهای جسمی، ذهنی، اجتماعی، فرهنگی و عاطفی تنظیم نشود، نمی تواند فرایند رشد و یادگیری در دانش آموزان را تسهیل کند.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: اوقات فراغت باید به عنوان تهدید و فرصت نگریسته شود چرا که قسمتی از آن می تواند رشد دهنده و اصلاح گر و لبه ای دیگر نابود کننده نیروی جوانی و بیهودگی باشد.
کاظمی افزود: جنبه های مثبت و منفی اوقات فراغت می تواند سایر جنبه های زندگی فرد را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد و بسته به سازنده و یا نامطلوب بودن آن در رشد و شکوفایی و انحطاط شخصیت نوجوانان و جوانان اثرگذاری کند.
وی ادامه داد: افزایش سطح فرهنگ عمومی افراد جامعه در پی استفاده از اماکن فرهنگی، افزایش روحیه نشاط و شادابی، ارتقای سلامت روانی و جسمی افراد، کاهش تنش های ناشی از شرایط یکنواخت و روحیه های نگران، کاهش آسیب ها و کج روی های اجتماعی فردی، افزایش قدر شناسی افراد نسبت به والدین و مربیان، افزایش آثار مطلوب در زمینه تقویت فردی و اجتماعی، بهره وری بیشتر و اجتماعی در امور روزانه از جمله آثار اوقات فراغت است.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مرکزی یادآور شد: 271 پایگاه اوقات فراغت با 810 عامل اجرایی پارسال توسط این اداره کل در استان، کلاس های اوقات فراغت را برگزار کردند و 36 هزار و 211 نفر شامل 18 درصد از کل دانش آموزان استان از خدمات آموزشی آنها بهره مند شدند.
کاظمی ادامه داد: برگزاری کلاس قرآن، کامپیوتر، تقویتی، هنرهای دستی، خوشنویسی، نقاشی و طراحی، هنرهای نماشی، ورزشی و موسیقی و برگزاری اردوهای یک روزه و چند روزه با رویکرد پرورشی و فرهنگی از جمله برنامه های اوقات فراغت سال گذشته بوده است.
وی افزود: دانش آموزان به مدت هشت هفته در شش پایگاه و 28 کانون فرهنگی و هنری شامل کانون های محله، مدارس، سالن های ورزشی اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش، اردوگاه فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن و پژوهش سراها از برنامه های اوقات فراغت بهره مند شده اند.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان مرکزی توسعه کمی و کیفی آموزشگاه ها و برنامه های اوقات فراغت را از اولویت های آموزش و پرورش این استان عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده کلاس های اوقات فراغت امسال در 290 پایگاه استان برگزار و 20 درصد دانش آموزان از خدمات آموزشی آنها بهره مند می شوند.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی در ادامه این میزگرد بر لزوم ارتقای پلکانی مهارت ها در برنامه های اوقات فراغت تاکید و گفت: کلاس های تابستانی اوقات فراغت کانون فرهنگی و هنری مساجد با هدف دعوت و شکوفایی و شناسایی استعداد های دانش آموزان انجام می شود.
حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: شکوفایی و شناسایی استعداد های جوانان و نوجوانان در طرح های اوقات فراغت تابستانی تاثیر بسزایی درانتخاب صحیح رشته تحصیلی، کاری و هنری دانش آموزان در طول سال و زندگی آنان دارد و تلاش بر این است که آموزش ها در سال های مستمر و پلکانی باشد.
وی، ارائه مدرک آموزشی توسط موسسه های مجوز دار در کلاس های اوقات فراغت به جوانان و نوجوانان و اجرای طرح سطح بندی آموزشی برای دانش آموزان را از جمله فعالیت های کانون فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی برای جلوگیری از انجام آموزش های تکراری برای نوجوانان عنوان کرد.
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی افزود: با اجرای سطح بندی آموزشی جوانان و نوجوانان برگزاری کلاس های اوقات فراغت متناسب با وضعیت فکری، مهارت و استعدادهای آموزشی آنان برگزار می شود.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی نیز، تاکید بر محفوظات را یکی از معضلات فعلی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: نظام تعلیم و تربیت ایران در کنار دو کشور تایلند و کوبا بیشترین تکلیف و حفظی ها را در سطح مدارس به دانش آموزان ارائه می کنند که این مهم دلسردی جوانان و نوجوانان به مطالعه را به همراه دارد.
فتح آبادی ادامه داد: بر اساس افکار سنجی های انجام شده، 92 درصد مردم اعلام کرده اند درس هایی که در 12 سال ابتدایی تحصیل فراگرفته اند هیچ کاربردی در زندگی آنان نداشته است و دو درصد اعلام کرده اند این آموزش ها تا حدودی تاثیر گذار بوده است.
وی ادامه داد: بیشتر مفاهیم درسی که آموزش داده می شود، کاربردی در زندگی افراد ندارد در صورتی که این رویکرد در دنیا نوع ارائه مطالب در دنیا به صورت پژوهشی، مهارت های اجتماعی، حقوق شهروندی، مسائل محیط زیست تغییر کرده است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: توجه به قشر جوان به عنوان بخش بزرگی از جمعیت کشور باید مورد توجه نظام برنامه ریزی کشور قرار گیرد و گفتمان جدیدی که تحت عنوان سالمندی جمعیت در کشور مطرح شده نباید تاثیر منفی بر حوزه جوان داشته باشد.
فتح آبادی گفت: با توجه به اینکه کشور در پنجره جمعیتی جوان قرار گرفته است که این مهم از نظر جمعیت شناسان به عنوان سود جمعیتی یاد می شود نیاز است مسئولان در این فرصت با ایجاد برنامه های شاد و متنوع برای ایجاد سالمندی سالم در آینده برنامه ریزی مناسب داشته باشند.
وی ادامه داد: پنجره جمعیتی جوان تا 25 سال در کشور حاکم است که این مهم ظرفیت بزرگی برای کشور محسوب می شود و نیاز است از این فرصت برای توسعه یافتگی و پیشبرد اهداف بهره گیری شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی بیان کرد: اگر به این فرصت توجه نشود و بهره برداری لازم صورت نگیرد به چالشی برای کشور تبدیل می شود زیرا ایران جزء محدود کشور هایی است که به محض خارج شدن پنجره جوانی وارد مرحله سالمندی می شود.
فتح آبادی گفت: امید به زندگی در کشور های دیگر به 84 سال رسیده در صورتی که این رقم در کشور ما 74 سال است و افراد در این سن از سالمندی سالمی برخوردار نیستند و 40 تا 50 درصد این افراد با انواع بیماری های جسمی و روحی روبه رو هستند که این مهم نشان از نبودن تعادل در برنامه ریزی مناسب برای زندگی سالم و بانشاط برای این افراد دارد.
وی ادامه داد: اوقات فراغت و نشاط جزء معیار های توسعه است و باید همه دستگاه ها در کنار فعالیت ها به ایجاد روحیه نشاط و مهارت های اجتماعی توجه داشته و رویکرد برنامه ها از حالت کلاسیک به سمت اردوهای مشارکتی و پیش گیری از آسیب های اجتماعی سوق دهند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی حضور بخش خصوصی در برنامه های اوقات فراغت را از لازمه های مهم این برنامه های عنوان کرد و گفت: ایران جزء معدود کشورهایی است که برنامه های اوقات فراغت و حوزه های اجتماعی توسط بخش دولتی انجام می شود که نیاز است برای کاهش فساد اداری و آسیب های زیر ساخت های حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم شود.
فتح آبادی افزود: 9 ماموریت از 34 ماموریت شوراها و شهرداری های سطح کشور به مسائل فرهنگی و اجتماعی اختصاص دارد ولی کمترین وقت و انرژی را در این راه مصرف کرده و مصوبه های محدودی نیز در این خصوص دارند.
وی ادامه داد: حدود یک هزار و 100 شورای شهر در کشور وجود دارد که با ورود هر چه بیشتر به حوزه اوقات فراغت و اجتماعی می تواند تحول بزرگی در کاهش آسیب ها و بهبود برگزاری کلاس های اوقات فراغت و نشاط در جامعه داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی افزود: کیفی سازی، استاندارد سازی کلاس ها، بهره گیری از مربیان با تجربه و فعالیت دستگاه های اجرای متناسب با ماموریت ها و فعالیت های تخصصی از دیگر راهکارهای بهبود کلاس های اوقات فراغت است.
رئیس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی نیز گفت: ایرنا در پی نگاه علمی به نیازها، فرصت ها و مسائل استان است و نقد منصفانه و گفتمان های کارشناسی خبر را بهترین ابزار برای تحقق این هدف می داند.
علی حیدر شاه حسینی افزود: اوقات فراغت با مدیریت علمی می تواند پایه مهارتی و سرگرمی در کنار هم باشد و فقر مهارت چیزی است که امروز جامعه ایرانی از آن رنج می برد و بسیاری از بیکاران قربانی این معضل هستند.
وی عنوان کرد: ابزارهای ایرنا به عنوان رسانه ای فراگیر در خدمت گفتمان سازی واحد و قدرتمند در حوزه اوقات فراغت است و اهالی اندیشه و علم، کارشناسان و مسئولان میزگردهای ایرنا را باید از خود بدانند و از این تریبون برای طرح نظرات سازنده در جامعه نهایت بهره را ببرند.


انتهای پیام /*


۹۵/۰۳/۲۶
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]