سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

همه سرحال و آماده باش بودند واقعا فکر می کردی افسران جنگ نرم که مقام معظم رهبری بارها از آن یاد کردند همین ها هستند.


 

روستا و روستایی از دیرباز یادآور تولید و سخت کوشی بوده و در همه ادوار نقش قابل توجهی در همه عرصه های کشور داشته است؛‌ بزرگان و مشاهیر زیادی از امیر کبیر و قائم مقام فراهانی گرفته تا امام خمینی(ره)  از گذشته تا به حال از مهد روستا به اداره و راهبری کشور رسیدند که نقش آنان در خدمت به مردم و کشور هیچگاه از ذهن ملت پاک نخواهد شد.

 


همزمان با برگزاری همایش منطقه ای پنجمین کنگره فرهنگ و هنر روستا و عشایر که میزبانی آن با استان مرکزی بود برای تهیه گزارش به شهر خمین زادگاه امام خمینی (ره) سفر کردم.

 


خمین شهری در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان یعنی شهر اراک قرار دارد که برای میزبانی از استان های شرکت کننده در کنگره روستایی برگزیده شده بود.

 


حوالی غروب عید سعید قربان(۲۲ شهریور) در فضایی شاد و روح افزا اهالی مساجد روستایی از مناطق و استان های مختلف کشور گرد هم جمع شدند تا در همایشی تجربیات خود را در محیط های روستایی و عشایری به اشتراک بگذارند.

 


فرصت را غنیمت شمرده و با حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی به عنوان میزبان و مسوول برگزاری این همایش منطقه ای در رابطه با برنامه های کنگره روستایی گفت و گویی کوتاه می کنم.

 


حجت الاسلام ذوالفقاری  از برگزاری کنگره روستایی در استان مرکزی از ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه در شهرستان خمین می گوید و اینکه ۱۵۰ نفر از برگزیدگان روستایی و عشایری از ۸ استان مرکزی، قم، قزوین، سمنان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، تهران والبرز در همایش منطقه ای کنگره ملی فرهنگ و هنر روستا و عشایر شرکت می کنند.

 


۴ کارگاه تخصصی و ۳ همایش با موضوعات سبک زندگی اسلامی، کار فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری و اهمیت تبلیغ و ترویج از برنامه های این همایش است که در کنار آن برنامه های تفریحی مانند بازدید از بیت امام راحل(ره) و بازدید از سرچشمه محلات گنجانده شده است.

 


حجت الاسلام ذوالفقاری با ابراز خرسندی از میزبانی استان مرکزی از این همایش، برنامه های پیش بینی شده برای پنجمین کنگره فرهنگ و روستا و عشایر را در جهت آموزش نیروی متعهد فرهنگی در راستای توسعه و تقویت فرهنگ روستا می داند و ابراز امیدواری می کند پس از برگزاری همایش شرکت کنندگان با کوله باری از آموزه های جدید و تجربیات موفق به روستا برگشته و موجبات تحول در زمینه فرهنگی فراهم کنند.

 


روز سه شنبه (۲۳ شهریور) آغاز یک فصل همدلی میان ۸ استان کشور در زمینه تجربیات فرهنگی در روستا بود که در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی شهر خمین کار خود را آغاز می کرد و نوید سه روز زندگی در فرهنگ زلال روستا را برای همگان به ارمغان می آورد که نتیجه آن پیشرفت و ترقی فرهنگ کشور بود. همه سرحال و آماده باش بودند واقعا فکر می کردی افسران جنگ نرم که مقام معظم رهبری بارها از آن یاد کردند همین ها هستند.

 


زلال ترین حوزه ی فرهنگی کشور، فرهنگ روستا و عشایر است که باید اصیل زنده و پویا حفظ شود.

 

 

این جمله گوشه ای از سخنان مشاور دبیرستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور بود که به عنوان مهمان ویژه مراسم افتتاحیه حضور داشت.

 


دکتر علی هاشمی فرهنگ روستا را تقریبا دست نخورده قلمداد کرد و از استراتژی قوی برای حفظ این فرهنگ ناب سخن به میان آورد؛‌ او  از تصمیمات ستاد برگزاری کنگره گفت و اینکه مقرر شده است این کنگره به صورت دوسالانه که یک سال آن به صورت ملی و یک سال به صورت منطقه ای برگزار شود.

 


با اتمام برنامه های مراسم افتتاحیه که معمولا به دلیل رسمی بودن سبب خشکی و بی روحی جلسات است یخ شرکت کنندگان کم کم آب می شود و خود را برای شرکت در اولین همایش با موضوع اهمیت تبلیغ و ترویج آماده می کنند.

 


سخنرانی حجت الاسلام حسینی امام جمعه ساوه حسن ختام برنامه های نوبت صبح اولین روز کنگره بود؛  پس از ادای نماز جماعت و صرف غذا نوبت به آغاز کارگاه های تخصصی در عصر سه شنبه(۲۳ شهریور) می رسد.

 

 

از جمله اقدامات جالب و ابداعی مسوولان برگزاری این کنگره راه اندازی گروه مجازی با عنوان کنگره روستایی است که شرکت کنندگان را به صورت لحظه ای از برنامه ها و سخنان اساتید و مسوولان مطلع می کند همچنین برخی شرکت کنندگان انتقادات و پیشنهادت خودشان را در این گروه به اشتراک می گذاشتند انصافا هم برخی ها دست به قلم عالی داشتند و خوب به تشریح برنامه ها می پرداختند. خودم که از نوشته هایی که به اختصار از سخنان اساتید در گروه گذاشته می شد جهت تهیه و ارسال اخبار برای شبستان استفاده می کردم و این کار سبب می شد تا در کمترین زمان اخبار به روز و آنلاین سایت خبرگزاری را آپدیت کند.

 

 

قرار است شرکت کنندگان جهت ادامه مراسم به بیت امام خمینی (ره) منتقل و از این بنا دیدن کنند، این بنا مربوط به دوره کودکی حضرت امام می شود که محل تولد ایشان هم هست.

 


بر اساس تصمیم مسوولان برگزاری کنگره در استان مرکزی تمامی کارگاه ها و همایش ها در این بنای مهم که یادگاری از پیر جماران است برگزار می شود. شرکت کنندگان به چهار گروه تقسیم می شوند و از چهار کارگاه موجود در کنگره بهره مند می شوند.

 


در فرصتی کوتاه با یکی دو تا از اساتید کارگاه های تخصصی به گفت و گو می نشینم و درباره کیفیت این همایش ها و اثرگذاری کنگره روی مخاطب سوال می کنم که انان آموزش را هر چند کوتاه در انجام کارهای فرهنگی موثر قلمداد کردند به دلیل شروع سریع کلاس ها یکی پس از دیگری و فرصت کمی که برای گفت و گو است صحبتم را با اساتید به پایان می رسانم و سعی می کنم خودم هم از مطالب کلاس ها استفاده کنم.

 


مباحث مطرح شده در چهار گارگاهی که همزمان برگزار می شوند با مشارکت افراد شرکت کننده به داغی دنبال می شود و این را می توان از صدای بعضا بلند افراد در اظهار نظرهای خود تشخیص داد.

 


بعد از اتمام کارگاه های نوبت عصر و یک روز پر شور در برنامه ای که توسط دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی ترتیب داده شده همه شرکت کنندگان برای شرکت در یک برنامه تفریحی عازم شهرستان محلات و بازدید از سرچشمه این شهر می شوند.

 


محلات شهری در فاصله ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و به سبب آب و هوای خوش و موقعیت مناسب مقصد گردشگران بیشماری است؛‌ صنعت پرورش گل در این شهر آنچنان دارای شهرت است که به آن هلند ایران نیز می گویند؛ بعد از یک روز مفرح شرکت کنندگان در کنگره در دومین روز از برگزاری کنگره روستایی به بیت امام راحل رفته و جهت شرکت در کارگاه های تخصصی آماده می شوند.

 

 

 


بعد از اتمام کارگاه ها نوبت به نشست های هم اندیشی میرسد که تصویر جالبی از انواع تفکر و سلایق را به رخ می کشد.

 

 

دکتر علیرضا لاور مدیرکل آموزش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان استاد و گرداننده این نشست هم اندیشی فضای مسجد طراز اسلامی را به زیبایی تشریح می کند؛‌ دکتر لاور به طریق شیوه اداره نشست های هم اندیشی سعی در درگیر کردن مخاطبان با موضوع نشست را دارد که همین باعث شکسته شدن یخ جلسه شده و اظهار نظرهای مخاطبین را به همراه دارد.


شور و حرارت و جذابیت موضوع آنچنان هویدا بود که تا هنگام نماز ظهر همه مدعوین در جای خود نشسته و سعی در مشارکت در بحث داشتند.

 

در نوبت عصر چهارشنبه(۲۴ شهریور) این بار نوبت دکتر حسن بنیانیان رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی  بود تا با ارائه موضوع کار فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری شرکت کنندگان در کنگره روستایی را غافلگیر کند.

 


قریب به دو ساعت بحث در رابطه با فرهنگ کشور که بنا به خواسته مخاطبان علی رغم پایان یافتن مدت زمان برنامه تا دقایق زیادی باز هم ادامه پیدا کرد.

 


بعد از سخنان دکتر بنیانیان شرکت کنندگان به عنوان حسن ختام برنامه های دومین روز از همایش منطقه ای کنگره روستایی به دیدن اثر تئاتری پیرامون زندگی معجزه قرآنی قرن کربلایی کاظم ساروقی نشستند.

 


کربلایی کاظم ساروقی در سن ۲۷ سالگی با موهبت الهی در امامزاده ۷۲ تن ساروق بر اثر مراقبت از نفس و جدیت در پرداخت خمس و زکات حافظ کل قرآن شده بود و این امر مورد تایید بزرگانی چون حضرات آیات مرعشی، بروجردی و شیرازی قرار گرفته بود.

 

 

آخرین نماز جماعت مغرب و عشاء همایش منطقه ای کنگره روستایی با حضور حجت الاسلام حسین کاشی نماینده ولی فقیه در سازمان امور عشایر کشور برگزار شد.

 

 

حضور نماینده ولی فقیه در سازمان امور عشایر در جمع شرکت کنندگان و بیان سخنانی پیرامون کار فرهنگی در روستا از جمله اتفاقات و برنامه های مثبتی بود که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

 


صبح روز پنج شنبه (۲۵ شهریور) نوبت به جمع بندی سه روز هم اندیشی و تبادل تجربه در اختتامیه همایش منطقه ای کنگره روستا و عشایر بود که در سالن همایش های بیت امام خمینی(ره) برگزار می شد.

 

 

مهمان ویژه مراسم اختتامیه دکتر علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در رابطه با اقتصاد مقاومتی و نقش کانون های روستایی در این مقوله سخنانی را مطرح کرد.

 

در پایان همایش نیز با تقدیر از نفرات برگزیده در حوزه فرهنگ و هنر روستا پنجمین همایش منطقه ای کنگره روستا و عشایر به میزبانی استان مرکزی به کار خود پایان داد.

 

 

در پایان بازار عکس های دسته جمعی با بیت تاریخی امام راحل و لحظات خداحافظی استان ها بعد از سه روز وفاق و همدلی حس و حال عجیبی را در شهر خمین پدید آورده بود.

 


۹۵/۰۶/۳۱
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]