سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی


 خبرگزاری شبستان در استان مرکزی در راستای مقوله مهم و ارزشمند سبک زندگی یکی از منویات مقام معظم رهبری گفتگویی باآیت الله دری نجف آبادی  نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک انجام داده که در پی می آید:


 

شبستان:اهمیت سبک زندگی در ابعاد مختلف چیست؟

مسئله محیط زیست خود دارای ابعاد گسترده و رعایت و مراقبت از آن بر همگان لازم و باید در تمامی عرصه ها ملاحظات زیست محیطی منظور گردد و آلودگی های آب و هوا و فضا و زمین مورد توجه جدی قرار گیرد.


فضایی که در آن تنفس می کنیم، باید فضای سالم از هر حیث باشد و نباید در فضای طبیعی یا مجازی آلوده تنفس نمود و یا اجازه آلودگی محیط و شرایط زندگی و فضای عمومی را داد. باید فضای جامعه ما از هر حیث پاک و پاکیزه باشد، نه آلوده و گمراه کننده و این امر بسیار مهم است. سلامت فضای زندگی، محیط زیست، فضای مجازی و نقش هر یک در سلامت جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست.


این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ترافیک و فرهنگ ترافیک در شهرها و جاده ها نیز اشاره کرد و گفت: نظم و انضباط، رانندگی و استفاده از وسائل نقلیه، ترافیک درون شهرها به ویژه کلانشهرها و حمل و نقل جاده ای و برون شهری و رعایت استانداردهای لازم در این امور و آداب و اخلاق اجتماعی و رعایت شئون اسلامی و پرهیز از رفتارهای خلاف عرف و اخلاق کریم و امانتداری و صداقت و سلامت و ادب، دوری از آلودگی و گناه و ده ها اصل دیگر هر یک میدان وسیعی از کار و خدمت است که باید دقیقا رعایت شود.

 

حقوق شهروندی و رعایت حقوق یکدیگر را از دیگر ابعاد سبک زندگی است. حقوق شهروندان و همسایگان و همه نسبت به یکدیگر و پرهیز از هنجار شکنی و ناهنجاری و رفتارهای خلاف عرف و اخلاق و ادب در معاشرت و حفظ حرمت یکدیگر و سلامت اخلاقی، اجتماعی، امانتداری، عفاف و تعامل نیکو و همکاری و همبستگی اجتماعی و مشارکت مؤثر در کارها به ویژه در کارهای عمومی و خدمات اجتماعی و سلامت محیط زیست و محیط اجتماعی و حقوقی همه و همه از حساس ترین مسائل اجتماعی و عمومی و فرهنگی است که باید بر اساس اصول اسلامی و اخلاق و ادب و رعایت حرمت و حریم یکدیگر عمل کرد و از هرگونه تشنج آفرینی، خشونت نابجا، هتک حرمت یکدیگر، تنازع و تخاصم عداوت و دشمن، لجاجت و عناد، تعصب های کور و جاهلانه پرهیز شود.


آیت الله دری نجف آبادی، سیاحت و زیارت و گردشگری را نیز موضوع بسیار حساس و مهمی دانست که باید دنیای اسلام و ملت بزرگ ما در چارچوب معیارها و ارزش های متعالی اسلامی آن را ساماندهی، سازماندهی و تدبیر کند.


وی بیان کرد: البته تفریح و سرگرمی و ورزش و بازدید از مراکز مهم تاریخی و فرهنگی بسیار مطلوب است، اما موضوع گردشگری یک تیغ دو لبه است. بحث دانش افزایی، تجربه آموزی، درس آموزی، عبرت آموزی، معرفت افزایی یک چیز است و مسافرت به مناطق آلوده و سرگرمی های شهوت آلود و غفلت آمیز و آثار ناروای آن بحث دیگری است. در اینجاست که باید تعریف و سیاستگذاری حکیمانه بر مبنای سبک زندگی اسلامی و حکمت قرآنی و مصالح عالی نظام و مردم و امنیت ملی و نظاط اجتماعی طراحی شود و از هر نوع بدآموزی و انحراف و آلودگی به دور باشد.


شبستان:رابطه و اهمیت بهداشت، درمان و سلامت جامعه با سبک زندگی؟


یکی از ضروری ترین مسائل هر ملت و هر جامعه را موضوع سلامت و بهداشت آن جامعه است و سلامت از حقوق اولیه انسان هاست و هرکس با هر مذهب و آئینی نسبت به تأمین سلامت خود و افراد تحت تکفل خود احساس مسئولیت می کند.

 

 تأمین سلامت همگان از حقوق عمومی و اجتماعی انسان هاست و بهداشت عمومی، آموزش همگانی، رعایت اصول و آداب زندگی و رفاه اجتماعی و تأمین شهروندان از کارهای لازم و ضروری هر ملت است، عوامل و مؤلفه های سلامت فردی و اجتماعی و غذای لازم و کافی، محیط بهداشتی سالم و از طرف دیگر مبارزه با عوامل نابسامانی و آفت ها و بیماری ها و عوامل بیماری زا و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و تأمین سلامت و بهداشت فراگیر و پایدار و پویا و روزآمد از حساس ترین وظائف دولت ها و مسئولان ذیربط است.

 مصرف زدگی و مصرف کالاها و داورهای غیر ضرور و سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی و ده ها نوع آسیب های سنگین اجتماعی ریشه در سبک زندگی غربی و مصرف گرایی و اسراف و تبذیر دارد.


شبستان:فرهنگ و سبک زندگی چه جایگاهی در خانواده و تمدن اسلامی دارد؟


خانواده رکن اصلی حیات اجتماعی و کانون خیر و صلاح و سعادت انسان ها است،  باید برای تحکیم پیوندهای خانوادگی و رفاه و آسایش و آرامش مادران و همسران و فرزندان و نسل های آینده برنامه ریزی، تدبیر و تلاش کرد و در این رابطه با برنامه های آموزشی، حمایتی، سیاستگزاری در جهت رشد و پویایی خانواده ها اقدام کرد و فضای خانواده ها را فضای معنوی و اخلاقی و ایمانی ساخت و بر تقویت بنیان عمیق این کانون مقدس همت گماشت.


نکاح از سنت های پیامبر اکرم (ص) است و برترین شفاعت ها شفاعت در امر ازدواج است،  به نظر می رسد این موضوع باید آسیب شناسی شود و تدابیر لازم برای تشویق ازدواج، تسریع در آن، کاهش هزینه ها، ارتقای معنوی و اخلاقی خانواده ها، مبارزه با طلاق، تکثیر زاد و ولد، سلامت خانواده ها، تلاش در راه تربیت فرزندان شایسته برنامه ریزی و تدبیر شود.


 در عصر حاضر رسالت بزرگ علماء و نخبگان و فرهیختگان و اندیشمندان احیاگری، علم آموزی، تهذیب و تربیت نفوس، پاسداری و نگاهبانی از معارف حقه و حقوق محرومان و نیازمندان و دفاع از اسلام و قرآن و مظلومان و استقلال و عظمت مسلمانان و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی و خدمات اجتماعی است.


خودسازی و تهذیب نفس، کادرسازی و تربیت نفوس، ایجاد فضای سالم و شایسته برای رشد فضائل و مکارم اخلاق، آفت شناسی و مبارزه با آفات و آسیب ها و خطرات، تأکید بر نقش عمیق و ارزشمند خانواده، تأکید بر جایگاه ارزشمند مساجد و مراکز دینی و حوزه های علمیه، تأکید بر نقش مهم مدارس و دانشگاه ها و توجه ویژه به نقش صدا و سیما و برنامه های آن در آگاهی بخشی، تعلیم و تربیت را اقدامات لازم برای تحقق اهداف متعالی نظام در راستای سبک زندگی اسلامی است.

 

پایان پیام/
۹۳/۰۳/۱۹
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]