سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

دبیر اجرایی جشنواره کشوری محراب قلم گفت: جشنواره های مساجد حرکت در مسیر اهداف بلند ستاد و تربیت نیروهای متخصص است.

به گزارش روابط عمومی از اراک، مرحله کشوری هفتمین جشنواره نشریات تجربی و وبلاگ نویسی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با عنوان محراب قلم با حضور حجت الاسلام ارباب سلیمانی دبیر ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از نوزدهم تا بیست و یکم فروردین 94 در خمین برگزار می شود.

اهداف برگزاری این جشنواره توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح مساجد کشور، شناسایی- جهت دهی و سازماندهی وبلاگ ها و نشریات تجربی فعال در کانونهای مساجد، توسعه کمی و کیفی وبلاگ ها و نشریات تجربی مساجد، ایجاد فضای رقابت سالم و ارتقاء سطح علمی و تجربی فعالان، فضای مجازی و مطبوعاتی کانون های مساجد، تشویق به انجام فعالیت های سازنده و اثر گذار در کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

خبرگزاری شبستان نمایندگی استان مرکزی به عنوان ستاد خبری جشنواره، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین مصطفی ذوالفقاری دبیر اجرایی جشنواره مذکور انجام داده است:  

با سلام و خسته نباشید لطفا توضیح مختصری در خصوص جشنواره بفرمایید:

عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما و کلیه دست اندرکاران محترم رسانه هایی که دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری استان را در پوشش خبری مناسب جشنواره یاری می دهند و به کلیه میهمانان عزیزی که از اقصی نقاط کشور جهت حضور در هفتمین جشنواره نشریات تجربی و وبلاگ نویسی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با عنوان محراب قلم در خمین شهر آفتاب زادگاه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در سالروز میلاد ریحانه هستی حضرت زهرا سلام الله و فرزند گرانقدرش حضرت امام خمینی (ره) حضور پیدا کردند خیر مقدم عرض می کنم.

 هفتمین جشنواره نشریات تجربی و وبلاگ نویسی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به همت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بین اعضای کانون ها در سه مرحله استانی، منطقه ای و کشوری برگزار می شود که مرحله منطقه ای این جشنواره در چهار استان سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و گیلان با حضور برگزیدگان مرحله استانی از سراسر کشور برگزار شد و هم اکنون مرحله کشوری آن با حضور حدود 50نفر از برگزیدگان مناطق طی سه روز برگزار می شود.

مصادف شدن ایام برگزاری جشنواره با میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله و فرزند برومندش حضرت امام خمینی (ره) و  محل برگزاری آن در خمین زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی به شکوه هر چه بیشتر جشنواره می افزاید.

افتتاحیه جشنواره در روز 19فروردین در مسجد قمر بنی هاشم علیه السلام خمین برگزار می شود و پس از مراسم افتتاحیه بلافاصله کمیسیون های آموزشی برگزار و از روز 21 فروردین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان انجام خواهد شد.

آینده جشنواره  را چگونه می بینید؟

این جشنواره و سایر جشنواره هایی که به همت ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حال برگزاری هستند به لحاظ محتوا و کیفیت از غنای خوبی برخوردار هستند و طرفداران بسیاری در بین نوجوانان و جوانان دارد این به معنی حرکت در مسیر اهداف بلند ستاد یعنی تربیت نیروی متخصص و متعهد در تمام زمینه های فرهنگی هنری است.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دارای ظرفیت بسیار بالایی در زمینه فرهنگی و رسانه‌ای هستند که با حمایت از آنها می توان زمینه رشد و گسترش این فعالیت ها را فراهم کرد همچنین با توجه به اثرگذاری قرآن و عترت در محتوای نشریات تجربی مساجد این مهم در تولیدات رسانه ای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید بیشتر تقویت شود.

دست اندرکاران امروز نشریات تجربی نویسندگان پرتوان فردای جامعه اسلامی و صاحبان وبلاگ ها نیز فعالان عرصه مجازی در آینده ای نه چندان دور خواهند بود.

لطفا در خصوص سایر فعالیت های دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی توضیحاتی بفرمایید:

در حال حاضر 490 کانون‌ فرهنگی هنری در مساجد استان مرکزی مشغول فعالیت است که از این تعداد 218 کانون در مساجد روستایی، 25  کانون تخصصی از جمله قرآن، نماز، ایثار و شهادت، هنرهای تجسمی، مشاوره، مهدویت و عفاف و حجاب راه اندازی شده است و تاکنون 2 کانون‌ دانشگاهی در مساجد دانشگاه تاسیس شده است.

اجرای طرح ماندگار تلاوت نور در 520 کانون فرهنگی هنری مساجد، طرح قرآنی 1448 در 51 کانون، برگزاری طرح سی روز سی نور در مساجد، 60هسته پژوهشی، برگزاری  دوره های آموزشی اندیشه‌های آسمانی در مشهد مقدس، بشارت ویژه مدیران کانون های جدید التاسیس، همایش گوهر وجود با موضوع سبک زندگی فاطمی ویژه خواهران از جمله برنامه‌های اجرایی این دبیرخانه در سالی که گذشت بود.

159 کتابخانه  مخزن دار و 353 کتابخانه باز در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان فعالیت می‌کنند و تلاش می‌‍‌شود تا هرجا کانون ثبت می‌شود کتابخانه‌ای هم در کنار آن تاسیس شود. طی دو سال اخیر بحث استاندارسازی کتابخانه‌های مخزن‌دار در دستور کار این دبیرخانه قرار گرفته که در همین راستا سال گذشته به 41 کتابخوانه مجوز رسمی اعطا شد و امسال نیز بازرسی و اعطای مجوز به  27 کتابخوانه در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین 14 خانه‌ فرهنگی دیجیتال در استان فعالیت می کنند که تولید و عرضه نرم‌افزارهای فرهنگی، ساخت انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و... از جمله اقدامات صورت گرفته در این مراکز است.

در حال حاضر 40 خانه نور در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی در راستای ترویج و توسعه آموزش های قرآنی مساجد و ارتقای سطح دانش و مهارت های فراگیران قرآن در رشته های مختلف قرآنی فعالیت دارند همچنین 22 هزار نفر در استان عضو کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند و در کلاس ها و برنامه های کانون مشارکت و فعالیت دارند.

در سال جاری دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی در بخش خواهران 600 نفر را به همدان و در حوزه برادران نیز نزدیک به 800 نفر را در قالب 3 گروه به مدت 5 روز به اردوی زیارتی فرهنگی مشهد مقدس اعزام کرد.

از برنامه ها و طرح های اجرایی در سال جدید بفرمایید؟

برگزاری دوره آموزشی بشارت 7 در سطح استان ویژه مسئولان کانون های جدید التاسیس و تنظیم تفاهم نامه فعالیت های سالانه در این دوره از برنامه هایی است که در بهار 1394 انجام خواهد شد.

از مهمترین اهداف دبیرخانه در تفاهم نامه سال جدید پیش بینی برنامه هایی برای همه گروه های سنی حاضر در مسجد است در سال های اخیر تنظیم تفاهم نامه و کار بر اساس آن در برنامه ریزی مطلوب کانون ها بسیار موثر واقع شده است.

گرامیداشت مناسبت های علمی مذهبی، اوقات فراغت، برگزاری جشنواره ها، فعالیت های قرآنی و ... از برنامه های تعریف شده ای که تلاش در جهت کیفی سازی هر چه بیشتر در روند رو به رشد مجموع برنامه ها خواهد بود.

جشنواره قرآنی مدهامتان امسال نیز همچون سال‌های گذشته در قالب رشته‌های مختلف در نیمه دوم آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود و جشنواره های سرود و تواشیح، هنرهای تجسمی و جوانان و مساجد نیز از جمله برنامه‌های آینده این دبیرخانه است.

سخن آخر:

برگزاری جشنواره کشوری محراب قلم در خمین در ابتدای سال 1394 نوید سالی پرتلاش را برای مجموعه کانون های مساجد استان دارد.

استان مرکزی از نظر کمی در مورد کانون های فرهنگی هنری مساجد به حد مطلوبی رسیده‌ است و برای مهمترین اهداف کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که گرایش نسل جوان به سمت مساجد است، نهایت تلاش و همت را به کار می‌بندد ایجاد فضای سالم و پاک در جامعه یکی از کاربردهای فعالیت‌های فرهنگی است و این عرصه در مساجد توسط اهالی کانون های فرهنگی هنری ایجاد می‌شود.

پایان پیام/


۹۴/۰۱/۱۱
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]