سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

یکی از جاذبه های گردشگری شهر تاریخی نراق که همواره مورد توجه گردشگرانی از نقاط مختلف کشور عزیزمان می باشد وجود با برکت دُردانه امام جواد (ع) است که نام آن حضرت فاطمه الصغری و لقب ایشان زبیده خاتون است.

به گزارش روابط عمومی به نقل از پیام دلیجان، یکی از جاذبه های گردشگری شهر تاریخی نراق که همواره مورد توجه گردشگرانی از نقاط مختلف کشور عزیزمان می باشد وجود با برکت دُردانه امام جواد (ع) است که نام آن حضرت فاطمه الصغری و لقب ایشان زبیده خاتون است.

 

این امامزاده به نقل مشهور از دختران بِلا فصل امام جواد (ع) است و بارگاه شریفشان در فاصله هفت کیلومتری جنوب غربی شهر نراق در منطقه ای به نام بیدشکین واقع شده است.

 

بر اساس شواهد تاریخی و نقلی که در فرهنگ شفاهی مردم نراق به چشم می خورد داستان ورود ایشان از این قرار است؛ "بعد از شهادت امام جواد (ع) و فشار خلفای عباسی و وجود دوستداران اهل بیت در ایران  و بعد از ورود امام رضا (ع) به ایران، کاروانی از سادات از مدینه به سوی ایران و دوستداران خود حرکت می کند که در بین آنها دختر ۹ ساله امام جواد (ع) که از جایگاه عظیم معنوی و علمی برخوردار بوده است نیز وجود داشته است، حکومت وقت با کسب اطلاع از این مهاجرت و ترس از نفوذ سادات علوی در ایران و پیوستن به علاقه مندان، آنها را از مدینه تعقیب و در منطقه فعلی که در تاریخ به خاک سفید مشهور است تنها و غریب محاصره و تعداد زیادی از بانوان مکرمه بنی هاشمیان که در رکاب و مُتلتزم آن حضرت بوده اند را به شهادت می رسانند."

 

در ساختمان قدیمی امامزاده که تا چندی قبل هم وجود داشت تصاویری بر گنبد نقش بسته بود که در آن نحوه شهادت و اسارت این کاروان را به تصویر کشیده بودند، مظلومیت شهادت این بزرگواران و دفن شدن پیکرهای مطهر آنها در اطراف امامزاده به کلّ منطقه فضای معنوی بی نظیری بخشیده است به طوری که  هر سوخته دلی که یک بار به زیارت این بانوی بزرگوار مشرف می شود دیگر نمی تواند یاد و خاطره این دیدار را فراموش کند.

 

ساختمان قدیمی بُقعه، از خشت و گل ساخته شده بود و در سالهای اخیر تخریب شده است و با پیگیری های هیأت امناء تحت نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، ساختمان جدید با مساحتی در حدود هزار متر مربع بنا گردیده است.

 

بنای کنونی چند سال پیش ساخته شده است و شامل حرم، گنبد و گلدسته و ایوان است. گنبد دوپوش و آهنی و آجری می باشد، نمای خارجی و داخلی گنبد کاشی کاری شده است، مرقد آجری است و سنگ قبر ندارد، ضریح قدیمی چوبی شکسته شده در انبار است و ضریح مطلا در کارگاه آقای روزگاریان در اصفهان ساخته و سپس نصب شده است.

 

دو حسینیه به نام های امام جواد (ع) و امام رضا (ع) در جوار بقعه وجود دارد، در حسینیه امام جواد (ع) کتیبه و کاشی آیات سوره فَتح و در حسینیه امام رضا (ع) کتیبه کاشی آیه نور نوشته شده است.

 

این بارگاه ملکوتی در تمام ایام سال به ویژه در روز ۱۳ فروردین ماه و اربعین حسینی از حضورگسترده مردم برخوردار است و اهالی معتقدند که سالروز شهادت آن بانوی بزرگوار مصادف با اربعین حسینی است.

 

مردم شهر نراق و مناطق اطراف روز اربعین را روز شهادت ایشان می دانند لذا هر سال مراسمی با شکوه در این امامزاده برگزار می شود و یکی از رسوم  خوب و پسندیده دامداران نراقی و روستا های پیرامون در گذشته این بوده است که گله های خود را برای مَصون ماندن از بلایا و امراض روز اربعین گرد امامزاده می چرخانده و شیر آن روز گله را به زوار و خادمین امامزاده می داده اند و چنانچه گوسفندی در زیر زنجیر درب ورودی زانو می زد آن را سر بریده و گوشت آن را نذر می کرده اند که متاسفانه این رسم به این شکل در سالهای اخیر از بین رفته است لذا  می طلبد برای احیای مجدد آن برنامه ریزی و فرهنگ سازی شود.

 

تعداد کسانی که از عنایات و کرامات حضرت بی بی زبیده خاتون (س) بهره مند شده اند بی شمارند و شفای بیمار سرطانی و درمان سکته مغزی از کرامات آن حضرت می باشد.

 

شهر تاریخی نراق در استان مرکزی و در ۱۵ کیلومتری دلیجان قرار دارد این شهر که در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده به علت قرارگیری (از سه طرف) بین کوه، دارای آب و هوای کوهستانی و دلپذیر است، این شهر با وسعتی حدود ۷۰ کیلومتر مربع و ۲۰۰ میلی لیتر بارندگی در سال، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی در استان مرکزی است. 

 

 

 

انتهای پیام/

                                                          


 



۹۴/۰۳/۳۱
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]