سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

همانند سال های گذشته به قصد تهیه گزارش از یک کانون فرهنگی هنری مسجد روستایی از شهری که این اواخر از آلوده ترین کلانشهرهای کشور معرفی شده خارج شدم و به سمت دلیجان از توابع استان مرکزی به راه افتادم.




همانند سال های گذشته به قصد تهیه گزارش از یک کانون فرهنگی هنری مسجد روستایی از شهری که این اواخر از آلوده ترین کلانشهرهای کشور معرفی شده خارج شدم و به سمت دلیجان از توابع استان مرکزی به راه افتادم.

 بارها از کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) مسجد جامع روستای قالهر خبر و گزارش تهیه کرده بودم و اکنون فرصتی فراهم شد تا از نزدیک شاهد این همه فعالیت این کانون باشم چون کانون فرهنگی هنری روستای قالهر جزء بهترین و فعال ترین کانون های استان است.

 

 

برای رفتن به قالهر باید بعد از عبور از دلیجان  در پانزده کیلومتری جاده دلیجان- اصفهان حدود25کیلومتر به سمت چپ پیمود تا به روستایی رسید که ارتفاع آن از سطح دریا2330 متر است مسیرهای نزدیکتری نیز برای رسیدن به قالهر وجود دارد که سر راست نیست و جاده آن در برخی جاها خاکی است. قالهر آبادی کوهستانی مصفا و پر از چشمه، قنات و مزرعه است.

 

خورشید چند قدم از وسط آسمان گذشته است؛ همین که به خاکی جاده رسیدم احساس سبک شدن به من دست داد از دور خانه های کاه گلی روستا نهایت آرامش را برایم تداعی می کرد به روستا رسیدم بوی خاک و گل و بوی علف های تازه روییده کنار جوی و درختان سر سبزروح هر رهگذری را نوازش می کرد.

 

قبل از حرکت به آقای اسماعیل سهرابی مسئول کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) اطلاع داده بودم و از او خواسته بودم فعالیت های این کانون را در اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را معرفی کند.

 

اوقات فراغت سوژه ای بود که مرا به آن روستا کشاند با همراهی مسئول کانون به مسجد می رویم؛ مسجد جامع قالهر با دیوارهای سنگی با قامتی بلند و باشکوه در وسط روستا قرار گرفته؛ حضور دختران نوجوان روستا در کانون که با گروه گروه شدن هر یک مشغول کاری هستند نظرم را به خود مشغول می کند.

 

 

با چند نفر از انان صحبت می کنم از کارشان می پرسم انها دورم جمع می شوند با سادگی و بی ریا هر یک برایم از کاری می گوید از حفظ قرآن تا کارهای هنری  که به فراخور علاقه اشان دور هم جمع شدند.

 

فضای کانون به احادیث و روزنامه دیواری و دعاهای ماه مبارک رمضان که با ذوق و هنر بچه های مسجد تزئین شده  آراسته بود. روحیه و امید بالایی در بچه ها موج می زد گویی انان به مسجد انس داشتند و حضور در مسجد را اولین کار روزانه اشان قرار داده بودند.

 

اسماعیل سهرابی مسئول کانون صاحب الزمان (عج) قالهر توضیح می دهد این کانون با جذب حداکثری نوجوانان و جوانان پایگاهی مهم برای انجام فعالیت های فرهنگی در روستا محسوب می شود  در روستاها به دلیل وضعیت نامساعد مالی خانواده ها، والدین  فرزندانشان را به این مکان راهی می کنند تا ضمن بهره مندی از کلاس های اموزشی در مسجد از امن بودن فضای مسجد نیز مطمئن باشند.

 

 

وی فعالیت های کانون را اجرای طرح قرآنی تلاوت نور، اردوهای زیارتی و تفریحی، برگزاری مراسم در مناسبت های ملی و مذهبی، کلاس های اموزشی قرآن و احکام، راه اندازی گروه سرود و وبلاگ و داشتن کتابخانه ای مجهز با تعداد اعضای حداکثری عنوان کرد.

 

مسئول کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عج) مسجد جامع قالهر همراهی و حضور سایر ادارات را در انجام فعالیت های فرهنگی کانون قابل تقدیر دانست و در پاسخ به این سوال که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر همکاری بسیج و کانون و هیات امنا چه اقداماتی در مسجد شکل گرفته گفت: اعضای کانون فرهنگی هنری از اعضای بسیج مسجد هم هستند و قطعا تعامل خوبی بین این نهادها برقرار است.

 

فعالیت ۱۵۰ کانون روستایی در طرح اوقات فراغت

 

 

من که با مشاهده فعالیت های کانون بر این باور مصمم تر شدم که این کانون اولین پایگاه فرهنگی در روستا است با حجت الاسلام مصطفی ذوالفقاری مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی درباره موفقیت این کانون گفتگو می کنم او می گوید: کانون صاحب الزمان(عج) قالهر از کانون های موفق در جذب نوجوان و جوان در سطح استان است.

 وی افزود: مسجد جامع قالهر در نقطه مرکزی این واقع شده است، و با پتانسیل خوب قالهر، این ظرفیت وجود دارد که بسیاری از برنامه ها و مراسم های مذهبی و فرهنگی با همکاری روستاهای تابعه و حضور مردم در این مسجد برگزار شود.

 حجت الاسلام ذوالفقاری اظهار کرد: با همدلی اعضای کانون فضایی ایجاد شده است تا در محیطی کاملا صمیمانه و دوستانه فعالیت ها برنامه ریزی و به همت اصحاب مسجد اجرا شود.

 مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی گفت: در تابستان امسال 350 کانون فرهنگی هنری در سطح استان مجری طرح اوقات فراغت هستند که از این تعداد 150کانون در روستاها فعال هستند و با برگزاری کلاس های مختلف نیاز نوجوانان و جوانان منطقه را برآورده می کنند.

 وی ادامه داد: اعتقاد ما این است، که روستاها یکی از اهرم ها و پشتیبان های انقلاب اسلامی هستند، به همین منظور باید با حداقل هایی که ممکن است، برای پویایی و پیشتازی آنان در عرصه های مختلف فرهنگی تلاش صورت پذیرد و اتفاق کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی یکی از آن جمله برنامه هایی است، که زمینه رشد نوجوانان و جوانان مسجدی را فراهم می سازد.

 

 

کسب رتبه برتر کانون در سال ۹۱

 

حمید صادقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیجان نیز می گوید: کانون صاحب الزمان(عج) قالهر یکی از فعالترین کانون های روستایی است این کانون در سال 1391 توانست عنوان کانون برتر استان مرکزی را کسب کند.

 

کانون روستایی قالهر بابرگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در طول سال توانسته جوانان و نوجوانان زیادی را جذب کند یکی از عوامل موفقیت این کانون تعامل خوب با هیات امنا و پایگاه بسیج و هیات مذهبی مسجد جامع است.

 

صادقی استفاده از نخبگان و متخصصان در زمینه های مختلف فرهنگی دینی و هنری جهت برگزاری دوره های آموزشی و مدیریت خوب آقای سهرابی را از دیگر موفقیت های این کانون برشمرد.

 

این مسئول فرهنگی دلیجانی افزود: طرح اوقات فراغت آسمانی ها از طرح های موفق این کانون است که در سال جاری با برنامه ریزی مدون در این کانون اجرا میشود.

 

صادقی گفت: اجرای مراسم مذهبی در مناسبت های مختلف، جنگ شادی دهه فجر، اجرای نمایش عروسکی، برگزاری نمایشگاه کتاب از دیگر برنامه های ایم کانون در طول سال است.

 

وی تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد را 22کانون برشمرد که از این تعداد 12کانون در شهر و 10کانون در مساجد روستایی فعالیت می کنند.

 






۹۵/۰۳/۲۵
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]