سایت های کانون های مساجد
سامانه بچه های مسجد خبرگزاری شبستان جشنواره بزرگ جوانان مساجد کتابخانه مساجد مسجد نما دستیار فعالان مسجدی

 

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بینش مسجد باوری، رسالت کانون های فرهنگی هنری مساجد است، که با گفتمان سازی محقق می شود.


به گزارش روابط عمومیاز اراک، محمدرضا جعفری معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور  23اسفند) در مراسم سالروز گرامیداشت تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد که در مجتمع فرهنگی هنری آفتاب اراک برگزار شد گفت: مساجد اصلی‌ترین مرکز عبادت بندگان و مقدس‌ترین اماکن در روی زمین هستند.

 وی افزود: انقلاب اسلامی ایران هدیه امام راحل(ره) بود؛ امام گفتمان 1400سال پیش را با کنار زدن پوسته و معرفی کردن هسته، احیا کرد اسلام ناب را امام خمینی(ره) به جهان هدیه و در همه موضوعات تئوری ارائه  کرد.

 جعفری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ثمره نقش آفرینی مساجد هستند و کسی هم نمی تواند این را نفی کند افزود: خیلی از متولیان ادبیات، انقلاب اسلامی را فهم کردند و در حال اجرا هستند ولی متولیان مسجدی مقداری از این بحث ها فاصله گرفتند؛ ساختن نگرش بر عهده فعالان کانون های مساجد است، آنچنان که در بحث تئوری پردازی گفتمانی که باید احیاء شود گفتمان انقلاب اسلامی است و این مهم یکی از وظایف کانون های فرهنگی مساجد است.

 

 

 

مسجد ملجا، مرجع و مامن است

 

وی با اشاره به ویژگی های مسجد طراز اسلامی افزود: ابتدا باید دید در مسجد طراز اسلامی، کار فرهنگی در اولویت است یا کار تربیتی، و باید دید وضع مسجد الان چگونه است عملکرد و نقش آفرینی قرار است چه اتفاقی را رقم بزند؟ اصلی ترین وظیفه کانون ها در سراسر کشور عمران معنوی مسجد است؛ مسجدی عمران و آباد است که نقش افرین و اثر گذار باشد مسجد ملجا، مرجع و مامن است الان محل مراجعه مردم بیش از آنکه مسجد باشد بازار، بانک، پارک و جاهای دیگر است و به خاطر این روز به روز آسیب های اجتماعی بالاتر می ورد روز به روز از معیارهای طراز اسلامی فاصله می گیریم؛ هیات امنا، مسئول کانون، امام جماعت که در مسجد اثر گذار هستند باید مسجد را ملجا کنند آن هم همه مساجد نه یک مسجد و دو مسجد.

 

زمینه تحقق جامعه اسلامی مسجد طراز اسلامی است

 

مسجد زمانی مرجع می شود که به مردم خدمتگذاری کند الان متاسفانه اینگونه نیست امام جماعت فقط پیش نماز است نماز را اقامه می کند و می به سرعت مسجد را ترک می کند، هیات امنا به هیات امرا تبدیل شدند دستور دهی می کنند و درب مسجد را فقط موقع نماز باز می کنند. الان نگاه به مسجد نگاه تکلیف گرایی است وتا زمانی که به تشرف گرایی ارتقا پیدا نکند مساجد همچنان نمازخانه باقی می مانند و در حل امور، دغدغه ها و مشکلات مردم موثر نخواهد بود؛ کارکرد مسجد باید به گونه ای باشد که مردم برای بحث های اندیشه ای به مسجد مراجعه کنند و امام جماعت بحث های عمومی را مطرح کند.

این مقام مسئول ادامه داد: وظیفه هیات امنا فقط حفظ فیزیک مسجد نیست؛ مساجد ما صدمه جدی از کمبود روحانیت می بینند مردم باید روحانیت را حمایت کنند؛ تا نگاه متولیان مسجدی تغییر پیدا نکند امام جماعت پیش نماز، هیات امنا هیات امرا، مسئول کانون رئیس کانون و مساجد نمازخانه باشد هیچ تغییری در رسیدن به مسجد طراز اسلامی که مبنای جامعه طراز اسلامی است رخ نخواهد داد.

 مسجدی که صفوف و شکوه نماز جماعت آن کاملاً مشهود باشد، مسجد طراز اسلامی است
  جعفری ادامه داد: برای رساندن مساجد کشور به مسجد طراز اسلامی باید در همه بحث‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و ... کارکردهای مسجد احیا شود و مساجد در این حوزه‌ها نقش‌آفرینی کنند.

 رسالت اصلی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جذب و نگهداشت جوانان و نوجوانان است و با این هدف برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، قرآنی و فرهنگی اجرا و در رساندن مساجد به مسجد طراز اسلامی نقش مشهودی ایفا می‌کند.

 وی مهم‌ترین عامل برای رساندن مسجد به مساجد طراز اسلامی را وجود امام جماعت فهیم، تلاش گر، جوان باور و متعهد عنوان کرد و گفت: متولیان و رابطان فرهنگی کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد نیز به عنوان بازوی توانمند ائمه جماعت نقش مهمی در جذب جوانان به مسجد دارند.

 

 

فعالیت 23 هزار کانون فرهنگی مساجد در کشور

 

معاون آموزش و پژوهش کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ادامه از فعالیت 23 هزار کانون فرهنگی مساجد در کشور خبر داد و گفت با برنامه ریزی انجام شده بناست تا پایان برنامه ششم توسعه تمام مساجد کشور دارای کانون فرهنگی هنری شوند

 وی ماموریت کانون های مساجد را عمران معنوی مساجد، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، موضوع خانواده به عنوان نظام زن و خانواده در بستر مسجد، موضوع جمعیت، بصیرت افزایی و کارآفرینی فرهنگی دانست و گفت: محور تمام این برنامه ها مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

 جعفری سخنانش را با روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که فرمودند در آن زمان که آفات و تباهی ها از آسمان فرو می ریزد در آن زمان فقط و فقط تنها کسانی در عافیت هستند که اهل مسجد باشند.

 در ادامه این مراسم از برترین های کانون ها با اهدا لوح و هدایایی تقدیر و به همه مسئول کانون های حاضر در مراسم هدایایی عمومی اهدا شد.

 





۹۵/۱۲/۲۴
روابط عمومی

رهبر انقلاب:من عرض میکنم ما از تحریم نباید بنالیم؛ از تحریم‌کننده‌ها هم -که آمریکا و اروپا هستند- توقّع زیادی‌ای نباید داشته باشیم...امروز همه قبول دارند که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ما است؛ این را همه میدانند. البتّه این را که دشمن در حال جنگ با ما است، همیشه ما تکرار میکردیم، میگفتیم، [امّا] بعضی باور نمیکردند؛...من عرض میکنم سیاست و قدرت در غرب، در دولتهای غربی اعمّ از آمریکا و اروپا، هم ظالم است...عرض من این است که آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد، اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشته‌های خود [است]